Hej,

Jag planerar att bygga en förvaringsvägg som löper från köket och vidare ut i hallen i vår lägenhet. I den ena änden har jag tänkt mig ett inbyggt kylskåp och ett skafferi och i den andra änden vill jag ha 7 st garderober, alltså 9 enheter brett allt som allt. Jag har även tänkt att bygga hela vägen upp till taket som är 3 meter.

Jag vill ha det hela så enhetligt som möjligt och undrar om det går att kombinera Ikeas Faktum och Pax?

Dels undrar jag om utseendet på Applåd-luckorna motsvaras av Ballstad som finns för Pax-serien? Eller är de helt olika? Jag kanske skall tillägga att budget är A och O, så helst inga förslag om att låta tillverka nya luckor, för det har vi inte råd med helt enkelt.

Sedan undrar jag hur ni skulle göra för att få en enhetlig linje vid golvet? Helst skulle jag vilja ha luckorna hela vägen ned, så jag har funderat på att såga av garderobsstommarna. Men då kanske det inte funkar med kylskåpet? Eller kan man låta ett inbyggt kylskåp stå direkt på golvet, utan ben så att säga? Jag kan tillägga att jag tänkt lägga en minimal sockel, bara så att dörrarna inte går i golvet...

Tacksam för alla förslag!

/Alex
 
Inget svar på frågan, men jag har kombinerat Faktum Abstrakt högglans och Pax Fardal högglans i sovrummet och där skiljer det i vithet på luckorna. Jag gjorde en egen sockel under Faktumskåpet som motsvarade garderobens.
 
Nej visserligen inget svar på frågan, men kanske en indikation på att det kan vara likadant med de matta vita dörrarna. Hoppas dock fortfarande att någon annan har bättre erfarenheter än Kysan...
 
När du säger kombinera faktum och pax, menar du möjligheten att använda pax-inredning i en faktum stomme och vice versa? Eller menar du att dörrarna passar? Eller menar du att de passar att ställa bredvid varandra?
 
Jag menar enbart att kombinera skåpen med luckor, stående bredvid och kanske ovanpå varandra, för att tillsammans bilda en så enhetlig förvaringsvägg som möjligt. Jag vill alltså kombinera de 7 garderoberna med 1 högskåp med kyl/frys och 1 högskåp med skafferiförvaring.

Jag vill alltså inte använda inredning från Pax i Faktum eller vice versa. Jag vill heller inte använda dörrar från den ena linjen på den andra, eftersom dessa (åtminstone vad jag vet) inte har samma mått. Om det hade gått, så skulle jag inte ha ngt problem, så att säga.
 
Redigerat:
alexforum skrev:
Nej visserligen inget svar på frågan, men kanske en indikation på att det kan vara likadant med de matta vita dörrarna. Hoppas dock fortfarande att någon annan har bättre erfarenheter än Kysan...
Japp, därför jag svarade. Mina står bredvid varandra, ville ha Faktum med lådor jämte Pax-garderob.
 
Ingen som har koll på om Kysan's problem gäller även de matta luckorna? Kanske får ta mig ut till Ikea helt enkelt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.