Jag har hört från Nibe att kvaliten har förbättrats på senare år, någon som vet om det stämmer?
 
aprilia-tobbe skrev:
En fråga från en mindre vetande.
Varför skulle en bergvärme pump hålla längre än en flvp?? Skillnaden är väl egentligen bara energikällan.
Mindre gångtid eller andra kompressorer kanske?
Jag vet faktiskt inte riktigt varför. men kan väll gissa lite. (dom har ju knapast samma konstruktion med tanke på att en frånluftsvärmepump har et cop på 2, mot en markvärmepump som har 4)

tar vi en vanlig fånluftsvärmepump, så avger den 1,9kW , en markvärmepump köper du i lämplig storlek, 7-8kW brukar bli lagom. då behöver alltså frånluftsvärmepumpens kompressor gå 3ggr så länge för att avgge samma energi...
 
Hej lånar tråden lite.. fick problem med FLV pumpen en Nibe fighter 310P -07 nu i dagarna Trycket sjönk och tvättstugan stod i vatten. Visa sig vara ett instickshylsa i beredaren på ca 15mm som det gått hål på och läcker ut ifrån centrum av hylsan. Håller på att dribbla ärendet mellan försäkringsbolag samt Installatör av FLV. Det svar jag hittils fått är att garanti 2-3 år inte gäller utan är en försäkringssak.. Men HUR kan det gå hål på ett instickshylsa med en godstjocklek på ca: 3mm?? Har kommunalt vatten och NIBE är från 2007
 
Har också dålig erfarenhet av NIBEs skitpumpar. Min erfarenhet är att det är tveksamt om kalkylen håller med så dålig teknisk livslängd.

Ni har aldrig tänkt på att det finns områden där tillgänglighet och säkerhet är så viktigt så att man kvalificerar komponenterna för 30 års teknisk livslängd (och längre)? Nu är ju inte ett system starkare än sin svagaste punkt, men sakerna får gärna hålla mer än fem år. Även nio år är lite men enligt min erfarenhet så skall man vara rätt "nöjd" om man får ut 9 felfria år från en NIBE pump. Då har man haft lite tur. Tittar man på statistiken från försäkringsbolagen så ser det inte roligt ut. Men NIBE är väl inte ensamma om att sälja skräp om man får tro statistiken.
 
Svar till mariatherese..Vissa saker som kompressor och bristande underhåll på diverse ventiler kan jag köpa att det då kan strula.. men en svetsad instickshylsa med en godstjocklek på 3mm som det rostar hål på... har jag svårare att acceptera. Men som sagt vi får se var detta slutar, som tur är det inte -20 grader än.. Men vi är ju utan varmvatten samt värme så hoppas det löser sig SNART.
 
Kan inte annat än att hålla med dig.
 
Det är ju inte heller så att de kemiska egenskaperna i ditt system inte går att förutsäga...
 
Är det någon som lyfter på ögonbrynen om en 9 år gammal bil som gått dygnet runt går sönder?
 
Ska vi jämföra med bilar så har nyare bilar bra garanti för genomrostning upp till 12år om vi ska jämföra i mitt fall..Så då klarar jag mig med råge... :)
 
Antagligen gäller inte 12 års rostgaranti på bilen om man fyller den med vatten..
 
mariatherese skrev:
Har också dålig erfarenhet av NIBEs skitpumpar. Min erfarenhet är att det är tveksamt om kalkylen håller med så dålig teknisk livslängd.

Ni har aldrig tänkt på att det finns områden där tillgänglighet och säkerhet är så viktigt så att man kvalificerar komponenterna för 30 års teknisk livslängd (och längre)? Nu är ju inte ett system starkare än sin svagaste punkt, men sakerna får gärna hålla mer än fem år. Även nio år är lite men enligt min erfarenhet så skall man vara rätt "nöjd" om man får ut 9 felfria år från en NIBE pump. Då har man haft lite tur. Tittar man på statistiken från försäkringsbolagen så ser det inte roligt ut. Men NIBE är väl inte ensamma om att sälja skräp om man får tro statistiken.
Statistiken från Folksam säger inget eftersom den inte tar hänsyn till antal sålda enheter Nibe är stora på flvp och antar jag har många skador. Läste nått inlägg om att det var dåligt injusterade radiatorsystem som var orsaken till många haverier på flvp varför då ?
 
justy skrev:
Hej lånar tråden lite.. fick problem med FLV pumpen en Nibe fighter 310P -07 nu i dagarna Trycket sjönk och tvättstugan stod i vatten. Visa sig vara ett instickshylsa i beredaren på ca 15mm som det gått hål på och läcker ut ifrån centrum av hylsan. Håller på att dribbla ärendet mellan försäkringsbolag samt Installatör av FLV. Det svar jag hittils fått är att garanti 2-3 år inte gäller utan är en försäkringssak.. Men HUR kan det gå hål på ett instickshylsa med en godstjocklek på ca: 3mm?? Har kommunalt vatten och NIBE är från 2007
Har för mig att man skall ha ett golvavlopp i våtutrymmet så då hade det väl knappast blivit några stora skador? Sen är det ju tråkigt att grejerna inte håller.
 
cheetah1 skrev:
Man kan ha nog så aggresivt vatten även om det är kommunalt, om man har otur.
Vi har förvisso inte aggresivt vatten, men det innehåller relativt stora mängder järn och kalk som sätter igen allt som finns och ger missfärgningar.
Detta fel uppkommer på alla fabrikat om du har vatten som är skadligt för de legeringar dom används i vvs installationen.



Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
zyberzeke skrev:
Jag tycker i varje fall att huvudpoängen med den här tråden inte är godwill från Nibe utan faktum att pumparna inte håller längre än ca 9 år.!! Att det uppenbarligen börjar strula redan efter 3 till 4 år är ju skrämmande?
Inga verkar reflektera över att jag själv berättat om vår pump som nu rullat och gått i 25 år. Borde det inte vara tvärtom, Nibe twin fighter som var den första frånluftsvärmepumpen som NIBE tillverkade i början på 80 talet borde rimligtvis ha haft en betydligt kortare livstid än dagens.

Att lägga undan fem till sex tusen kr om året för underhåll/byte av luftvärmepump låter i mina öron inte rimligt.

Jag har varit helt inställd på att köpa en NIBE igen, men det verkar som om man skall tänka om på den punkten.:eek:

Föresten NIBE har ju uppenbarligen problem med kompressorn efter en snabb koll på nätet så såg jag att IVT har 10 års försäkring på sina kompressorer. [länk]
Jag reflekterade absolut över att din pump hållit så länge.. Det är nog bara för dig att gå och köpa dig en trisslott om inte all tur redan förbrukats.. Vinner du kan du köpa en ren elpanna istället, köp en gammal Parca, det är skottsäkra grejer!
 
Byggde ett Myresjöhus som stog färdigt Jan 01 2007. Tyvär ingick en Nibe FIGHTER 310P frånluftvärmepump.

I Maj 2013 slutade kompressorn att fungera. En kostnad på 15 200 kr. Kontaktade Nibe after sales support som tyckte det var tråkigt. Någon support var dock inte att räkna med.

Så här beskriver Nibe sin produkt
FIGHTER 310P är en svensktillverkad kvalitetsprodukt med lång livslängd och säker drift utan obehagliga överaskningar" Beräknad livslängd 8 - 12 år.

En ren bluff. Dålig marknadsföring.
Så här ser haveristattestiken ut. Nibe i klar ledning.
http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.94504!/Frånluft 2010.pdf

Avråder alla som bygger nytt eller byter uppvärmning att inte installera en Nibe produkt.

Mvh GaH
 
  • Gilla
Haba_tsutt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.