Jag funderar på att köpa ett EU-släp för mitt kommande byggprojekt. Jo jag vet att man inte kan lasta speciellt mycket på EU-vagnarna, men över tiden kan jag nog stå ut med den saken. En bromsad blir för dyr tror jag.

Av olika skäl behöver jag ha en vagn med flaklängd ca 300 cm. Tiki har C300 med mått som verkas passa mina behov.

Ni byggare hur har ni gjort? Kan ni dela med er av några råd och tips på var jag kan hitta billigaste vagnen i mellansverige?
 
Ja, en rejäl släp kostar en hel del, det har du rätt i.
Min har 308 cm flaklängd, 157 brett, lastar 990 kilo och kostade ca 22000, inklusive kapell från Flexicab. Det får du väl en hel armada EU-släp för.
Men bra är den.

 
  • Ved.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beggat via Blocket!
13.000:- för flakmått 360*160 inklusive gallerbur, lastar lagligt 960kg - ett kanoonköp som jag bara ångrar att jag inte köpte långt tidigare... ;)

slap.jpg
 
Jag köpte en gammal pickis för 22 000 min bästa bil jag kör alltid med den.
Jag ser fördelen med smidigheten de senaste två månderna har jag kört saker med den ca 5 dagar per vecka i samband med husrenovering.
Jag har inte behövt ngt släp alls sen jag köpte den.
Frun får hålla tillgodo med Aero niefemman
 
Mina synpunkter..
Kollade på EU släp för det verkade ju billigt å bra, men vid närmare granskning var det kanske inte lika bra..
Med lite rejälare flakmått + de nödvändiga tillbehören drar priset iväg även på en sådan.
750kg totalvikt ger en maxlast på under 400kg, räkna på hur många spånskivor det blir ;)
Upptäckte även en notering i regbeviset för "min" bil, Saab 9000 att maxvikt för obromsat släp ligger på 500kg på den bilen.

Köpte istället en beggad Aktiv 1000-15 från -87 som är helgalvad.
Kostade 7000kr och kostade ytterligare 2000kr innan den var besiktad (bromsdelar till släpvagnar är dyra) Även besiktning är löjligt dyr - 380kr
Totalvikt är alltså 1000kg och lastvikt 710kg
Flakmått 2,60 x1,30
Har haft den några år och kommit fram till följande:
Flaket är för litet, framförallt på längden - byggmatrl sticker alltid ut bakom.
710kg är också för lite om man lastar virke eller ved eller grus. Med större vagn skulle det bli färre resor...
Vagnen saknar lastöglor på flaket så det är svårt att binda småprylar.
Fördelen med vagnen är att den är liten och smidig - det är en fördel ibland.
Tar man bort lemmarna går den riktigt lätt när den är tom - känns inte att det går tyngre ens i 100-110kmh
Släpvagnar besiktas bara vartannat år ;)
Helgalvat är bra!

Letar nu en större vagn, dvs med större flak och högre lastkapacitet.
 
W
Kopte en sadan Tikki Trailer med plastkapa. Bland det basta jag kopt. Vet inte hur mycket den far lasta men den har samma chassi som de bromsade sa den tal latt 900 kg. Har kort den full med murbruk, sten, grus ja allt mojligt och den har hallt utan problem. Sedan kanske polisen har en annan asikt men det bryr inte jag mig om sa mycket. I och med att den e tackt sa ser ingen vad eller hur mycket du kor anda. Drar den med en stor SUV sa det e inga problem att den e obrosad. Skulle definitivt gora om detta kop.
Urakta att jag inta har svenskt tecken for tillfallet
 
Alt 134 å
Alt 132 ä
Alt 148 ö

Jag har förresten monterat fyra öglor på insidan av de fasta sidolämmarna, på varje sida. Behövs när man har kapell. En sån där släp med bara gallerkorg skulle jag knappt vilja ha ens om jag fick den.
 
Köpte själv en reko 1000 släp med innermåtten 1200x3000mm har jag för mig. Inkl. 6 lastfästen i botten på den kostade den 16000:- inkl. moms.
En väldigt stabil släp med en rejäl fackverks kostruktion under.
Ett kanon köp.
Om du köper en sådan eller liknade kan du ju alltid sälja den med en rätt liten förlust när du är klar med ditt bygge och på så sätt ha en ordentlig släp för en mindre peng än en EU-släp kostar.
Typ denna: http://www.rekotrailer.se/images/stories/reko_produkter/flaktrailers_bromsade_1_large.jpg
 
Stex: Var i mellansverige bor du? Har en bra kontakt på Tiki. ;)
 
Köpte ett begnat släp tillsammans med en kollega. Alu lämmar, nybytt axel och nytt elsystem,nummerplåtshållaren sitter på gångjärn så den viker sig vid behov. Ett lager att byta så går det genom besiktningen.

Det är typat för 750 men axeln medger omtypning till 1000. 130X260 flak. Precis lagom för våra behov. Tar gips och spån direkt på flaket. Ska man lasta virke så får det väl sticka ut en bit då. Bra sätt att få bakomvarande att håll nått avstånd
Vi kommer att hamna på ca 9-10 000 totalt.
 
En litet nakdel med att äga släp är att Alla dina vänner och bekanta kommer Alltid vilja låna det och Varje gång du får tillbaka det kommer det vara någonting som krånglar ;)

Annars är en gammal skruttig pickis något som verkligen kan göra underverk..
Självklart inte lika lång lastlängd men så otroligt mycket smidigare att köra, mindre bensinförbrukning och antagligen lastar den lite mer än ett vanligt släp.
 
Kolla på Lööves Puls serie. Jag har den lilla själv (flak 125x255) och min far har den stora (flak 150x340). Mycket prisvärda aluminiumvagnar gjorda i sverige med riktig ram och bra lastvikt tack vare sin låga egenvikt. Min lilla väger 130kg så när jag ska byta hjul lyfter jag upp den med en hand och ställer på något lämpligt!

Min lilla betalade jag 9900 ink moms för när det var en kampanj. Sen blev det grindar för 5000kr till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.