Hej.
Vi har precis flyttat in i ett äldre landshövdingehus.och i 2 rum sitter det taklampskontakter som jag aldrig sett förut. Det är fyrkantiga dosor uppe på väggen direkt under taket ca: 6*6cm och ca: 2cm tjocka med ett rektangulärt hål på sidan med 3 parallella hål. Någon som känner igen detta? I de övriga rummen sitter de vanliga runda uttagen i taket.

Tacksam för svar// Daniel
 
Ta ett kort på kontakten & bifoga till din fråga så får du säkert svar snabbare.
 
Tror det är spionkameror från kalla kriget.
 
Har samma problem och jag har inte hittat någon passande propp någonstans till den här kontakten.

20120806_122044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20120806_122044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag reggade mig här endast för att kunna dela med mig av följande: Jag har samma kontakter i taket i min lägenhet och har irriterat mig på dem i fyra år men inte brytt mig om att att söka efter nya då jag haft två stickproppar som jag fick av förra ägaren.

Nu gick den ena sönder och jag var så klart tvungen att söka upp en liknande eller be en elektriker installera lampan.

Se vad jag hittade på ELFA LÄNK

Jag beställer en nu och kan om ett par dagar rapportera om huruvida den fungerar eller ej. Jag kommer förmodligen inte logga in så många fler gånger på detta forum men nås på mw@mikaelwilhelm.com

Nu håller vi tummarna för att det är rätt!
 
Ser ut som jordade italienska uttag. Frågan är hur dom har hittat till din lägenhet?
 
I min mammas sommarstuga sitter sådana uttag. De är sedan elen drogs in 1976. Någon annanstans har jag inte sett det. Stickproppen från elfa som MikaelWilhelm länkar till ser helt annorlunda ut än stickpropparna i hennes hus. Jag är tveksam till om det passar.
 
Originalstickproppen ser inte riktigt ut som den från elfa men jag hoppas att det är rätt avstånd på stiften för då bör det funka.

Beräknad utleverans från elfa 26/10 så de kommer väl i början på nästa vecka.

ang. lägenheten så är det ett miljonprojekt byggt 1973, snabbt skulle det gå, billigt skulle det vara. Därav är inget standard utan allt är special, budgetprylar.

dessa kontakter är det enda jag inte renoverat än så vi får väl se om jag klarar mig med den nya proppen eller om jag måste ta hem en elektriker till slut.
 
Om man har "tillräckliga kunskaper" så har jag förstått att man får byta både trasiga infällda och utanpåliggande eluttag utan att kontraktera elektriker. Det där måste väl räknas som ett utanpåliggande uttag?
 
Definitivt utanpåliggande. Men jag gillar inte att pilla med el själv så om jag bara kan byta ut kontakten blir jag lättad. Då kan jag även tipsa mina grannar om att det finns en väldigt enkel lösning på problemet.

Kontakten är nu skickad från ELFA så kanske kan hämta den efter jobbet redan.
 
Just den sortens lamp kontakter hade jag i en HSB lägenhet i Västerås byggd på -70 talet. Inget i taken utan bara längs med väggar. Men hade då turen att förra ägare lämnat propparna i.
 
Den stickpropp som jag länkade från elfa passade så klart inte. Stiften satt någon millimeter för tätt eller glest hur det nu var.
 
Vi har samma problem och inte lyckats hitta proppar utan byter ut kontakterna allteftersom. Tydligen vanliga i flerfamiljshus från 70-talet precis som inplastade dörrkarmar och fula plastlister överallt, suck! Men 3:surprised:rna och 5:surprised:rna i området har bra planlösning så man får väl ta det onda med det goda!
 
Vad roligt Wirrun att du skriver precis vad du skriver. Jag hade nämligen dessa inplastade dörrkarmar och fula plastlister överallt som bland annat täcker vattenrör som går längs golven. Om man försöker ta loss något av det som sattes in som original för att måla eller dyl. så går grejerna så klart sönder också.

Jag har nu bytt ut alla eluttagen i taket till vanliga "lampproppar".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.