Frågan har säkert kommit upp förut, men jag är kass på att söka... Hittar aldrig det jag söker!

Hursom, jag ska renovera kontoret i källaren, idag uppbyggt på följande sätt:
- Platonmatta på golvet, klickgolv på det. Ventlierade golvsocklar.
- Väggarna består av isolerade uppreglade väggar, även mot yttervägg.

Jag tänker mig följande;
- Riva ner de uppreglade isolerade konstruktionerna och putsa ytterväggarna samt måla med silikatfärg.
- Innerväggarnas uppreglade konstruktioner rivs ner (innanför dessa finns väggar av betonghålsten). Innerväggarna reglas på nytt upp med stålreglar, kläs med OSB+gips.

På golvet tänker jag mig klinker, nu till frågan:
Hur gör jag detta? Antar att det behövs flytspacklas? Tänker ej isolera eller ha nån golvvärme. Jag vet att golvet blir kallt, men mamma är suverän på att sticka sköna raggsockor :)
Kan man flytspackla när som helst på året? Jag tänker på markfukt. Är det bara att spackla direkt på betongplattan?
 
Vi håller på att lägga klinker i hela källaren drygt 85kvm och vi har enbart flytspacklat badrum och tvättstuga. Allt beror ju på hur jämnt betonggolvet är.

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Intressant! Så om golvet är plant är det bara att lägga alltså?
Följdfråga: är det bara fix och sen klinkers? Och fog på det?
 
simpa81 skrev:
- Riva ner de uppreglade isolerade konstruktionerna och putsa ytterväggarna samt måla med silikatfärg.
Blir det inte mycket dyrare att värma källaren när du tar bort isoleringen och endast putsar ytterväggarna?
 
Jo, men hellre lite dyrare värme än mögel.
 
simpa81 skrev:
Intressant! Så om golvet är plant är det bara att lägga alltså?
Följdfråga: är det bara fix och sen klinkers? Och fog på det?
Precis :0)

Vi körde primer, fix, plattor och slutligen fog


Sent from my LT18i using Byggahus
 
Låter enkelt =) Får se hur många svordomar som går åt...
 
simpa81 skrev:
Låter enkelt =) Får se hur många svordomar som går åt...
Tro mig det går åt MÅNGA svordomar ;0)

Säger hon som ägnat hela kvällen åt att lägga klinker runt trappen i källaren. 30*60 plattor..

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.