Hej!
kuggdrev har jag. Blev bättre men den stegrar sig och sedan slirar det.
Skall skaffa stödhjul också.
Tack!
m.v.h: Henrik
 
Hej igen!
Snabba returer funkar inte för mig.
har testat lite olika mått men inget resultat. Roboten följer bara linan i pilen och fortsätter utmed linan.
Vad gör jag för fel?
M.v.h: Henrik
 
En ny fundering:

Min maskin går alla dagar i veckan 1 pass. Jag skulle vilja lägga till ett extra pass 1 dag, dvs exempelvis tisdag kör den 2 vändor och övriga dagar 1 vända... som jag förstår så går ej detta ?!
 
Power skrev:
Hej igen!
Snabba returer funkar inte för mig.
har testat lite olika mått men inget resultat. Roboten följer bara linan i pilen och fortsätter utmed linan.
Vad gör jag för fel?
M.v.h: Henrik
Har det inte funkat en enda gång? Då verkar ju funktionen avstängd, som sagt, måste man inte aktivera snabba returer i någon meny någonstans, svagt minne av det...
 
Det här med snabba returer är lite trixigt. Efter att jag labbat med detta flera gångar så börjar det fungera. Se till att måtten verkligen stämmer. Det måste vara i princip 100% rakt. 2m, 0,5m 1,5m -> totalt 4m (inkl. trekanten). Sedan kan man göra trekanten brantare på bakkant. Lycka till.

Jag har därimot inte hittat någon inställning förrutom att den ska "följa kabeln" när den behöver ladda.
 
makipera skrev:
Det här med snabba returer är lite trixigt. Efter att jag labbat med detta flera gångar så börjar det fungera. Se till att måtten verkligen stämmer. Det måste vara i princip 100% rakt. 2m, 0,5m 1,5m -> totalt 4m (inkl. trekanten). Sedan kan man göra trekanten brantare på bakkant. Lycka till.

Jag har därimot inte hittat någon inställning förrutom att den ska "följa kabeln" när den behöver ladda.
Är det inte det man gör när man väljer kurvbana istället för följ tråden. Det är ju för den man behöver göra inställningarna du beskriver.
 
Jag tycker att min 520 blev mycket tystare efter att jag demonterat plastskyddet ovanför/runt kniven. Det samlades massa gräsklipp mellan bladet och plasten. Hur har ni andra gjort. Kör ni med eller utan skydd:wow:

Jag tycker att jag börjar få rimlig nivå på ljudet efter att ha stängt av max varvtal. Så nu går den alltid på 3000 varv/min. Samt att när den letar laddning så är klingan inte igång. Det jag kom på alldeles nyss var om man skulle våga bygga om klingan och använda Bosch knivar och få ner ljudnivån ytterligare. Dvs kapa av knivdelen och ersätta med vikbara och tunnare knivar från Bosch. Har bett om en bild från Bosch i Indego forumet på hur det ser ut. Det är ju bara ljudnivån från själva klippet och inte när den far runt som är irriterande.

Om det inte går att få till med modifierad klinga borde man kunna dämpa bort "såglingeljudet" med en dämpmatta mellan infästningen och klingan. Någon som laborerat med detta?
 
Har inte plasskyddet monterat heller. Just för att jag oxå tycker att ljudnivå upplevs som högre och att den samlar gräs.

Prova du gärna att modifiera kniven. Den är hård. Mkt hård :) tom svårt att borra upp hålen med tunna borr. (kan modifiera den så att den passar äldre ambrogio maskiner nämligen) Samtidigt tar du ju bort hela tjusningen med den kraftiga kniven.

Ska du nu promt ändra på knivkonstruktionen skulle jag nog ta hela knivplattan från tex indegon då och försöka modifiera den så att den passar infästningen med de fyra skruvarna på klippmotorn. Så får du förhoppningsvis en säker infästning för de lösa knivarna dessutom. Visserligen blir klippbredden smalare men de tidigare ambrogiomaskinerna klippte ju inte mer än 24 cm tidigare tex.
 
boltis skrev:
Har inte plasskyddet monterat heller. Just för att jag oxå tycker att ljudnivå upplevs som högre och att den samlar gräs.

Prova du gärna att modifiera kniven. Den är hård. Mkt hård :) tom svårt att borra upp hålen med tunna borr. (kan modifiera den så att den passar äldre ambrogio maskiner nämligen) Samtidigt tar du ju bort hela tjusningen med den kraftiga kniven.

Ska du nu promt ändra på knivkonstruktionen skulle jag nog ta hela knivplattan från tex indegon då och försöka modifiera den så att den passar infästningen med de fyra skruvarna på klippmotorn. Så får du förhoppningsvis en säker infästning för de lösa knivarna dessutom. Visserligen blir klippbredden smalare men de tidigare ambrogiomaskinerna klippte ju inte mer än 24 cm tidigare tex.
Sant att man vill åt den kraftiga kniven. Har just äpplemos iunder äppleträden. Bra ide att göra tvärtom. Blir nog säkrare. Frågan är om det blir så mycket tystare. Såg just att det släpps fler videos från testkörningar av Indegon. Den verkar ju låta rätt mycket den med. Skulle vara intressant med någon som verkligen objektivt lyssnat på själva klippet och som kan jämföra Indegon med Zuchetti klipparna. Dvs inte bara tycker att den man själv har minsann är bäst.

Jag tror jag skall prata med testinstitut som SP eller IVF och se om de kan göra en riktig undersökning en gång för alla. Dvs testa under lika förhållanden och mäta på samma sätt.
 
Vill man att den ska "studsa" så väljar man kurvbana. Med följa tråd så följer den tråden :) jag förstod nog inte din kommentar... Med kurvbanan behöver man ju lägga in extra infångningsslingor, som ska gå 2m ut och sedan vara 5cm ifrån varandra. Detta för att klipparen ska kunna passera trånga passager eller hitta laddstationen. Det är ifs inte aktuellt för mig så jag kör följa tråd..
 
Nu börjar Stig bli ganska tyst. Mitt senaste experiment har hittils fallit väldigt väl ut. Jag har dämpat ut själva klingans "ettriga" sågklingeljud till ett dovt snäpp ljud. Dvs själva klingan hörs inte längre utan bara när gräset går av. Jag satte Biltemas skriktejp 59-202http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...belagg/Skrikdampningsplattor-universal-59201/på bladen. Satte även en bit under i anslutning under skruvarna. Återstår att se om tejpen sitter kvar. Har bara testkört 15 minuter och det funkade kanon. Skulle kanske gå med silvertejp också.Så det enda som låter som är hjulmotorn. Den är det nog inte mycket att göra något åt.
Klinga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20120915_181242.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
Hmm. Kunde inte låta bli. Nu när "Lisa" ställts in för säsongen sedan en tid blev suget för stort :p Prylidiot som man är så var jag bara tvungen att skaffa bluetooth fjärrkontroll och mottagare till min 525S. Gör bl.a att du kan starta/pausa, styra, tala om att den ska spiralklippa mm. Totalt onödigt men riktigt fräckt. Haha.

Styra kan man göra antingen genom att trycka på pilarna eller genom att vinkla fjärren och utnyttja dess sensorer..

:D
 
  • uploadfromtaptalk1352226171920.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1352226195999.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel_elab och 1 till
  • Laddar…
Tillägg: Finns väl inte så mkt mer tillbehör för mig att köpa till "Lisa" just i detta nu, men tester verkar pågå för ett nytt tillbehör som förhoppningsvis kommer att finnas till nästa säsong. Vad det är? Det får ni vänta lite på att få reda på tills jag vet mer.. ;) Så jag inte säger för mkt innan jag fått det bekräftat och dess fulla funktion. Kan väl avslöja att det är lite elektronik inblandat...
 
Hur gör ni med maskinerna på vintern? Jag har rengjort min och nu står den i varmgarage. Kan den stå så hela vintern eller måste den laddas? Laddstation är kvar utomhus men kontakten är utdragen invändigt...
 
Rekommendationen från Stiga är att ladda maskinen fullt. Stäng av. Ta in och förvara rumstempererat / frostfritt. Ladda sedan igen med 2-3 månaders mellanrum.
Normalt sett har ju inte lithium någon självurladdning men ändå.

De säger dock samtidigt att det är inget som säger att det är fel att ha ström på hela tiden.

Tänk också på att maskinen måste vara påslagen för att ta laddning. Förslagsvis då i pausläge.

Laddningsstationen kan stå ute. Gärna något väderskyddad med något överdrag etc men det ska inte vara några problem. Gör heller inget om ni har laddare/sändare inkopplat så länge de sitter ordentligt väderskyddat precis som vanligt.

Rekommenderar även att lämna er maskin för ordentlig vinterservice hos åf. Finns en del smörjpunkter, programuppdateringar osv som inte är helt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.