robbanonline skrev:
kommer bli grymt bra tror jag.

jag tror på en helt mekanisk lösning, testa t.ex. Ikeas skåplucke-stängare (dom man bara duttar på så klickar luckan upp) i kombination med en eller två tryckande gasdämpare modell baklucka av lagom storlek [länk]

Du tänker en blockerbar dämpare här eller? isåfall behöver jag ju ingen IKEA-stängare eftersom den har ett utlösarstift.
Finjusterar man den bara nog bra borde det nog funka rätt bra.
 
robbanonline skrev:
Triggern som låsning som håller locket och kolvarna nere tills du vill öppna.

En möjligtvis ÄNNU ballare lösning (ojojojojoj..!!) är en pneumatisk konstruktion. Kompressor i rummet bredvid, liten kran på lämplig plats där du sitter, vrid på kranen och pschhhhhh åker hela konstruktionen upp till lagom höjd (locket sitter fast på ett plexiglasrör i mitten, ölen på 1-2 hyllor runtomkring), tag en öl, och släpp ut luften varpå konstruktionen sjunker ned igen. Ledbelysning i plexiglasröret i mitten, kall fuktig luft från kompressorn så det blir en snygg dimma när du aktiverar ölhissen!
Varför kommer jag att tänka på Dudley Moore och hans utfällbara sextivoli? (Var det i Tjejen som visste för mycket?) :)
 
robbanonline skrev:
Triggern som låsning som håller locket och kolvarna nere tills du vill öppna.

En möjligtvis ÄNNU ballare lösning (ojojojojoj..!!) är en pneumatisk konstruktion. Kompressor i rummet bredvid, liten kran på lämplig plats där du sitter, vrid på kranen och pschhhhhh åker hela konstruktionen upp till lagom höjd (locket sitter fast på ett plexiglasrör i mitten, ölen på 1-2 hyllor runtomkring), tag en öl, och släpp ut luften varpå konstruktionen sjunker ned igen. Ledbelysning i plexiglasröret i mitten, kall fuktig luft från kompressorn så det blir en snygg dimma när du aktiverar ölhissen!

Hahaha... nu börjar det likna något : ) Men njaaa, det blir lite overkill med en hel kompressor. En spak på väggen skulle jag kunna stå ut med dock, som gör samma sak fast ljudlöst ; )
 
Ok, så triggern löser ut när man drar i kolven?
 
Bruiser skrev:
Ok, så triggern löser ut när man drar i kolven?
Kolvar till tex en motorhuv/baklucka borde funka.....moment på lockets gångjärn som gör att hela härligheten åker upp/ner.... :D
 
Skulle det inte funka att ha en "kolv" med glastopp som åker upp ur röret med hål i sidorna så man kan ta ut ölen ur?
I så fall hade nog en pneumatisk tryckstång i mitten funkat fint.
 
blackadder skrev:
Skulle det inte funka att ha en "kolv" med glastopp som åker upp ur röret med hål i sidorna så man kan ta ut ölen ur?
I så fall hade nog en pneumatisk tryckstång i mitten funkat fint.
Fast den kan ju inte lyfta mer än en halvmeter om hålet är en meter.
 
Bruiser skrev:
Fast den kan ju inte lyfta mer än en halvmeter om hålet är en meter.
Nu tänkte jag fel, det finns säkert sånna som är i flera lager, som en tubkikare.
 
Enk Projektet skrev:
Kolvar till tex en motorhuv/baklucka borde funka.....moment på lockets gångjärn som gör att hela härligheten åker upp/ner.... :D

Nu hänger jag nog inte riktigt med, vad menar du med moment på gångjärnet ?
 
Bruiser skrev:
Fast den kan ju inte lyfta mer än en halvmeter om hålet är en meter.
Nja, en kolv som är en meter lång kan ju oftast skjuta ut sig närmare en meter om det är en enstegskolv.
sedan finns det ju, som du skriver nedan, flerstegskolvar, men de blir dyrare.

Jag gillar din idé skarpt, och det är stor risk att jag snor den till mitt framtida bastubygge.
Skulle jag börja nu så skulle jag nog kika lite extra på pneumatik, det känns som en klar fördel att inte behöva ha el i ett fuktigt utrymme.
Det enda man behöver dra dit är ju en slang.

skickat från en telefon nära mig.
 
Lostmoose skrev:
Nja, en kolv som är en meter lång kan ju oftast skjuta ut sig närmare en meter om det är en enstegskolv.
sedan finns det ju, som du skriver nedan, flerstegskolvar, men de blir dyrare.

Jag gillar din idé skarpt, och det är stor risk att jag snor den till mitt framtida bastubygge.
Skulle jag börja nu så skulle jag nog kika lite extra på pneumatik, det känns som en klar fördel att inte behöva ha el i ett fuktigt utrymme.
Det enda man behöver dra dit är ju en slang.

skickat från en telefon nära mig.
naturligtvis, jag var nog trött i skallen där.

Jag har kollat lite på fjädrande gaskolvar med avtryckare, och det verkar kanske inte så dumt faktiskt. Inte enormt dyrt heller. Dessvärre är jag alldeles för oerfaren för att våga chansa hejvilt så jag förkovrar mig fortfarande för glatta livet.

Du får gärna sno idén, sålänge du vill vara med att utveckla den här så att andra kan ha nytta av tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.