Hej! Är ny här på forumet och nybliven husägare, tänkte ställa min första fråga.
Har en gammal CTC panna från -81 som vi eldar med ved just nu. Min fråga är hur livslängden är på en sån panna? Vill nämligen byta ut veden mot något annat och funderade då på att installera en pelletsbrännare, men är det någon mening på en så pass gammal panna. Kanske ska investera i något helt nytt istället, typ luft/vatten pump lr bergvärme? Blir ju lite andra pengar till dom sistnämda. Vad tror ni som har lite mer erfarenhet? Bara haft huset i några veckor men ser redan problem med vedeldningen när man tex ska iväg ett par dagar och måste be folk att elda för att det inte ska bli iskallt i huset då elkassetten som finns inte funkar. Alla tips mottages tacksamnt.

/M
 
Om den är gammal kan den vara svår att sota. Vid pelletseldning har man mycket lägre skorstenstemperatur och det är risk att det bygger på med sot på ett otrevligt sätt. Effektiviteten har ju blivit bättre med åren.
I första hand bör du fixa elpatronen, det är nog bara värmeslingan/orna som är sönder.
Måste finnas mycket begagnat ute på marknaden nu.

Vedalternativet beror på:
Hur mycket jobb det är att hantera veden?
Vilket pris du får tag i den?
Hur sort är huset? (värmeåtgång, isolering),
Hur vanligt är det att ni åker bort flera dagar på vintern? (jobbet mm)
Möjlighet till att sätta in acctankar.
 
Inga problem med pellets i en vedpanna (kan va mer problem med en oljepanna) o din panna kan paja i veckan men hålla i många år till så helt klart sattsa på en pelletsbrännare i befintlig panna..
En pelletsbrännare i din panna bör du få för ca 25000:- o pellets är billigt mot el.. ;)
 
Blev inte riktigt klok på din panna... Är det en vedpanna eller oljepanna med vedlucka?

Vi hade en CTC olja/ved i vårt gamla hus och den var INTE lämplig att elda ved i. (Däremot ganska bra på att producera tjära i enl sotarn)
Vi satte in en Iwabo S-1 i brännarluckan och fick en panna som aldrig strulade och som hade bra bränsleekonomi. Dessutom verkar den tämligen okänslig mot olika märken på pelletsen.
Kan starkt rekommenderas. Kostade ca 18000 inkl installation för 3 år sedan. ::)
 
Tack för alla svar. Ska försöka svara på era frågor.Jo det är en vedpanna så en pelletsbrännare borde inte vara några problem att installera, men eftersom pannan som sagt är från -81 så är man ju lite rädd att den ska pajja precis när man investerat i en brännare, det var därför jag undrade lite om livslängden på en sån panna.

Köpte ved (15m) av han som sålde huset till oss så just nu är det bara jobbet med att bära det från uthuset ner i källaren 1 gång i veckan. Kan nog få tag i hyffsad billig ved men har inte kollat det ännu. Huset är 90+60m2 med nya 3glas fönster, vad gäller resten av isolationen har jag inte en aning, men det är byggt -42 så det kanske inte är så jätte bra? Sitter en acktank just nu på 500l. Men är vi borta mer än 1dag så är det ju kallt i huset när vi kommer tillbaka.

Kan väl säga att det lutar åt en luft/vatten pump för jag är rädd att pannan ska gå sönder efter jag installerat pellets brännare, men min otur gör den det..:) Men är lite orolig för att det ska bli fuktigt i källaren när man slutar med förbränning där nere...inte mycke annat som värmer där nere. Behöver man sätta in element lr kanske nån avfuktare om man skulle sluta med förbränning?

Tack för ett superforum.

/M
 
Utan att på ngt vis vara en världsmästare på området......

Släng på en pelletsbrännare o kör.........
Den dag då pannan inte orkar längre kan du antingen köpa en ny bra pelletspanna eller inhandla en ngn begagnad el/olja panna för i princip inga pengar alls.

Om du byter till t.ex bergvärme så får du tänka på att din murstock blir kall, vilket medför att ventilationen i huset får helt andra förutsättningar.
 
Jaha...får ventilationen andra förutsättningar om murstocken blir kall...detta får du(eller nån annan) gärna utveckla lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.