Hej,
har byggt ut en ny fasrtu och vill nu dra in el till den. Min ursprungliga tanke var att be en elektriker dra in el till utbyggnaden från tavlan och avsluta det i en ny dosa i nya väggen. Drifrån tänkte jag ta över själv ett tag, dvs med att dra ut alla rör etc. Sedan skulle en behörig elektriker komma och koppla in alltsammans.

Är det ok? Nog känner jag att jag behärskar att från en dosa koppla på en ny ledning som jag dragit genom ett rör, även om jag aldrig skull ege mig på tavlan.

Är detta lagligt? Vad kan jag göra själv och vad måste elektrikern göra? Jag ahr alltså fortfarande regelverket framme där rören ska dras så det borde vara rättfram.

Tack på förhand,
 
Principiellt så får du inte göra detta själv - Installationen måste göras av en behörig person. Du kan i samråd med elektrikern kanske förlägga slangen och kanske även då med tråd i men han måste koppla i samtliga dosor uttag osv. på så vis skulle du kunna komma vidare med bygget.

Min erfarenhet säger mig att många elektriker gärna slipper spårsågning, förläggning och bara tar lite av smörjobbet i slutet med inkopplingen! ;) Det händer mig ofta att elektriker lämpar av slang och dosor och hjälper till med planering men lämnar förläggningen till annat folk för att sedan komma och ansluta uttag/brytare/ljuskällor/spis/häll osv.

Det enda man "får" göra själv enligt lagstiftningen är väl att byta ut befintliga brytare, uttag om man anser sig självt ha tillräckliga kunskaper.
 
Vad du "får" göra är ganska enkelt: ingenting. Du får inte hantera någonting som har med el-installationen att göra. Du får alltså inte ens klamra tomrör eller dra slang i väggarna. Jag tror dock att man som icke-elektriker ändå är betrodd med att till exempel bära in elmaterial, men jag är inte helt säker. Kanske kan någon elektriker reda ut det.

Däremot så lär det förekomma, ganska ofta om jag förstått det rätt, att lekmän ändå gör de här installationerna. Mycket handlar om att hitta en elektriker som det går att samarbeta med.

Därutöver uppstår problemet med vem som ska leverera materielen. Det finns elektriker som accepterar att kunden själv håller med material. Det finns också de som inte accepterar det. Skälet till detta är ofta ekonomiskt. Det finns tusentals trådar på Byggahus som handlar om just detta.
 
  • Gilla
Nähädu
  • Laddar…
andersmc har helt rätt. Det är en gammal myt att en lekman får "förbereda" och elinstallatören sedan kommer och kopplar in. En elinstallatör som har kunskap om elinstallatörsförordningen kommer att vägra att utföra det jobbet.
 
Nähädu skrev:
Det är en gammal myt att en lekman får "förbereda" och elinstallatören sedan kommer och kopplar in. En elinstallatör som har kunskap om elinstallatörsförordningen kommer att vägra att utföra det jobbet.
Det är sant att det är en myt och faktiskt ett brott att exempelvis spika dosor för en lekman. Att kategoriskt säga att alla kunniga elinstallatörer alltid vägrar befatta sig med liknande konstruktioner tror jag dock är att gå för långt.

Det är nog rätt vanligt att man kommer överens om att lekmanen exempelvis spikar dosor och drar slang/rör. Men visst, lagligt är det egentligen inte.

Sen kan man fråga sig om elsäkerheten egentligen påverkas negativt av att en lekman exempelvis spikar upp dosorna. Elinstallatören kan knappast undgå att "kontrollera" att det är rätt gjort i samband med att han kopplar in och vem som faktiskt spikat upp dosan har nog ingen större inverkan på elsäkerheten.
 
Att dra själv och sedan låta mig koppla ihop det tycker jag inte alls om! Däremot hjälpa till att dra slangar och sätta dosor medans jag också är där och jobbar ser jag som helt okej. Även kanske fortsätta dra lite på kvällen som jag sedan får syna dagen efter och ev. göra vissa småändringar är också okej för min del. Jag får fortfarande känna att jag har kontrollen över arbetet och har chansen att ändra om det blir fel.

Att bara dämpa av lite material, peka lite hur kunden ska dra och sedan sticka för att sedan komma tillbaka när väggarna är skivade gillar jag inte! Har gjort det någon gång på beodran uppifrån och då har man ju sett hur resultatet blivit också.

//Patrik
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mycket krångel.
Det är inte alls förbjudet för mig att sätta dosor och dra slang av allra bästa kvalite, som alla elektriker älskar och inköpt från den lokala elektrikern.
Hur kan jag påstå det? Tja, ännu finns ingen tråd dragen i dem och ännu inte bestämt vad de ska användas till, kanske för data/TV/musik/etc.
Sedan tar jag hem den lokala elektrikern för ev. ett elarbete, samma person som sålde material.
Jag frågar vad arbetet kostar och om han/hon anser att man kan använda de "gamla" tidigare dosorna och slangar?
Det är ju trots allt en gammal dragning då den gjorts tidigare, eller?
Kan inte då han/hon välja att nyttja befintlig dragning och det då blir en godkänd installation?
Rent hypotetiskt för så kan man väl inte göra, eller?
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Att dra själv och sedan låta mig koppla ihop det tycker jag inte alls om! Däremot hjälpa till att dra slangar och sätta dosor medans jag också är där och jobbar ser jag som helt okej. Även kanske fortsätta dra lite på kvällen som jag sedan får syna dagen efter och ev. göra vissa småändringar är också okej för min del. Jag får fortfarande känna att jag har kontrollen över arbetet och har chansen att ändra om det blir fel.

Att bara dämpa av lite material, peka lite hur kunden ska dra och sedan sticka för att sedan komma tillbaka när väggarna är skivade gillar jag inte! Har gjort det någon gång på beodran uppifrån och då har man ju sett hur resultatet blivit också.

//Patrik
Patrik, jag anser att du har helt rätt och vill kanske förklara mig och mitt inlägg ovan lite ytterligare.
Jag har läst El/Tele med alla möjliga tillval vad gäller installation, El tattare i försvaret osv - Rata mig inte ännu - Vet begränsningarna, har ingen behörighet mer än gemene man och arbetar därefter. Jobbar inte som elektriker trots år på fältet i diverse liknande yrken. Byter på sin höjd uttag och strömbrytare i mitt eget hem.
Men efter utbildning och otaliga timmar på byggen tillsammans med elektriker så kan det vara så att jag har fått förtroendet vid flertalet tillfällen att förlägga slang, med eller utan kabel, för att dels elektrikern skall slippa vänta medan vi reser väggen, och vi slipper vänta på att ha drar slang innan vi lägger igen för att nämna något. Oftast lämnar vi en sida öppen just för att elektrikern skall få göra sitt.
Men troligen sker det så för att han har förtroende på att det blir korrekt utfört. Givetvis med deras material.

Kanske det bara hänt mig - Och jag ville dela med mig av mina erfarenheter. Skrev texten med en del "kanske", "samråd" osv.
Många gånger när vi ändå stått med bilmaskiner i högsta hugg och bilat avlopp så ritar elektrikern på väggen vart slangen skall gå och lämnar spårsågen tillsammans med slang och drar. Han kommer tillbaka och slangen är lagd, dosorna satta stället rent och fint och han kan göra sitt.
Skulle vi köra vårt för att han sedan sitt skulle det blir en liten logistisk mardröm på vissa byggen.

Alla är olika och jag kan förstå frustrationen att komma ut till en kund som gjort allt fel - Tex. förlagt fel typ av slang med kraftiga böjar och på samma gång smällt in en apparatdosa bakom spisen.

Notera att detta är mina högst personliga åsikter och erfarenheter.

Har väl lite med saken att göra så ett annat exempel - Jag har nu en nya Garo mätartavla i källaren tillsammans med en ny Garo 3 raders - Varför? Jo, där för att jag kan ta hem sådant till en billigare peng än vad någon elektriker kan sälja den till mig för. Dessutom vill jag nyttja ROT i min förmåga som privatperson för att få detta installerat - Skulle aldrig i min värld ens tänka tanken att byta ut min mätartavla eller central själv. Det får en behörig person göra - Men materialet - Det kan jag tänka mig att stå för. Att personer jagar kronor och ören är inget vi kan förneka och att själv göra grovjobbet är en sn sak som jag anser kan gynna mig och underlätta för andra.

Vad jag försökte förmedla ovan var att TS KANSKE efter SAMRÅD med sin elektriker få förtroendet att förlägga slangen för att skynda på sitt bygge och kanske spara en slant då detta hänt mig.

Gjorde nått av detta er klokare? :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Slacker, jo jag vet att det händer sånt. Det finns många elektriker och vi är i mångt och mycket olika i vårt sätt att jobba.
Men jag personligen vill känna kontroll över mitt arbete och det känner jag inte riktigt att jag har om jag bara lämnar i väg allt efter några få instruktioner och några streck och någon cirkel på väggen. Ofta är det också man kommer på hur man ska göra en sak medans man gör det, man kommer på smartare sätt. Man kanske planerar att dra några slangar till en kopplingsdosa, men att man märker medans man gör det att det nog blir lite väl mycket kanske och då ändrar i installationen. Sånt går oftast inte att beskriva lite snabbt för någon som är lekman.
Och till sist så har jag ännu inte jobbat så länge att jag tröttnat på att dra slang och sätta dosor utan tycker att det är rätt kul. Det är kul att planera och dra slangar till olika LED-belysningar osv. så då vill man ju även gärna göra det själv. Dessutom eftersom att det egentligen är det man ska göra. Det är mitt jobb, inte att bara åka runt och sätta andra i arbete. Då hade jag blivit arbetsledare. Sätta brytare och koppla dosor är faktiskt inte så överdrivet roligt...

Edit: En sak till med att vara hantverkare är att man får göra något som bistår. Det är en härlig känsla att göra något som sedan blir väldigt bra och kunden blir nöjd. Det skulle inte bli samma känsla om man inte gjort det mesta själv med sina egna händer. Då skulle det ju vara någon annan som gjort det.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.