Jag står ganska förvirrad inför vårt fritidhusbygge. Förutsättningar som följer:
Tomt på bohuskusten, ängsmark. Geoteknisk undersökning visar goda förutsättningar med låg risk för sättningar, homogen silt. Sluttande tomt c:a 1m/30m i längsriktning nord/syd. Huset blir en avlång rektangel 6,5x14m med omgivande altan.
Hade till en början ställt in mig på en platta på mark då det känns välisolerande och tryggt med modern metod, blir mer som ett permanentboende med större möjlighet att slippa tömma vattenledningarna vintertid. Har insett att det skiljer ganska mycket pengar mellan grundtyperna och funderar nu på att gå över till en plintgrundslösning.
Vad skall avgöra mitt beslut? Vad tycker forumet?
 
Själv bygger jag med plintar, men undrar om silt är ett bra ställe för dem?
 
Silt har jag ingen aning om vad det är och jag orkar inte googla just nu. Kan det vara samma som det engelska silt som om jag inte minns helt fel skulle innebära rätt finpackade småpartiklar av sand eller liknande?

Hur som helst, jag renoverar just nu en sommarstuga och har efter mycket funderande beslutat mig för plintar i stället för den gamla dåliga torpargrunden. Funderade också på att gjuta en platta men det blir som sagt plintar istället. Jag har iofs mycket väldränerad och stenig mark under huset. Tomten är dessutom kuperad och huset står på högsta punkt så jag förutser inga som helst problem med sättningar pga tjäle eller andra markskiftningar.

Såhär tänkte jag i alla fall vad gäller fördelar/nackdelar med plintar mot platta:
- Kostnad. Billigare att gjuta plintar än platta.
- Svårighetsgrad. Plintarna kan jag gjuta själv, plattan hade jag behövt hjälp med.
- Flexibilitet. Man måste bestämma innan plattan gjuts var man vill ha sina vatten/avloppsanslutningar. Med plintar går detta att ta senare och även att ändra i efterhand med betydligt enklare medel än med platta.
- Säkerhet vatten. OM man glömmer vinterställa stugan eller OM eventuell underhållsvärme fallerar och ledningarna skulle springa läck så är man rätt stenkörd om de fryser sönder i eller precis vid en platta. Det kanske finns icke elberoende sätt att gardera sig mot det men bara möjligheten att något kan skita sig i plattan får mig att rysa. Jag tänker mig under huset hängande rör med tömningsventiler i drivor. Går något sönder kommer man åt att byta under huset.
-Vad som talar för plattan är kanske en effektivare isolering? Jag tänker mig en hyfsad isolering i golvbjälklaget och sen komfortvärme i form av tunn elmatta för de dagar det är så kallt att man fryser om fötterna. Det är en sommarstuga, ingen vinterstuga.

Det är vad jag kommer på nu. Jag vill inte råda dig till vare sig det ena eller det andra alternativet men där har du några saker att fundera över OM det är så att båda alternativen är lämpliga med tanke på markförhållandena.

Lycka till!
ToRy
 
Redigerat:
Silt är väl bland det sämsta ur tjälsynpunkt? Ska man gjuta plintar gäller det att komma ner till garanterat tjälfritt djup och/eller lägga tillräckligt med markisolering.
 
Tack alla, lutar åt plintar. Får höra med firman som gjorde geotekn undersökningen om silt är ok. Fridens liljor!
 
Jag tycker att du ska göra som jag gjorde. Hahaha. Jag har inte ångrat mig än alltså. Höga stödmurar. Stabilt och liten risk för fuktskador. Det senare gäller även plint förstås. Och billigt.

Min grund ses i min byggblogg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.