hej jag har ett litet problem, min föregående spisfläkt satt bakom ett skåp i mitt lägenhetskök som jag nu renoverar. Hur döljer jag detta stora hål snyggastoch vad behöver man får nått för att montera den nya fläkten som ska vara en sån med spiskåpa? Kanske tillverka nån typ av plåt med rätt storlek på hålet? förslag?

se bild

notera att problemet ligger i att fläkthålet ligger inte i centrum av skåpen
 
  • IMGP0281.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hehe, känner igen problemet.
Jag hade dessutom hålet på sidan. lååångt utanför linjen för överskåpen.
Det tog många sömnlösa nätter innan jag kom på hur jag skulle göra.


Innan:
kok2.jpg

Efter:
kok1.jpg

Jag köpte ett överskåp för kyl/frys från IKEA för att komma tillräkligt långt ut. (och lackerade dörren samtidigt med de andra luckorna)
(Man tänker inte på att skåpet sticker ut om man inte vet om det.)

Ursäkta bildkvalitén, men bilderna är några år!
 
Hos mig ser det nästan exakt likadant ut.
Fast jag har för dåligt drag i min så jag fick välja en kolfilterfläkt. Men jag har placerat spiskåpan precis framför ventilations hålet.
Skulle inte tro att du får använda en vanlig kåpa till din ventilation heller utan måste antingen köpa en utan fläkt eller kolfilter.
 
Nu börjar tankarna gå åt att täcka hela skiten med en rostfri plåt upp till taket.. ha ek i underkant och lägga in spots.. hur skulle de se ut mån tro?!
 
om du skall ha tätt upp mot tak på överskåpen dvs sätta passbitar där.. så funkar det med kakel hela vägen upp bakom fläkten.

annars kan du väl sätta igen det med en skiva,spackla,måla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.