Barksidan upp, om man vill undvika vattensamling i den lilla kupning som blir när trät torkar. Själv försökte jag göra så där brädorna var fina på den sidan, men vissa brädor hade kvisthål etc på den sidan, så det fick bli blandat. Vi pratar ju inte mycket vatten som samlas och det torkar fort !
 
  • Gilla
Fantomet78
  • Laddar…
Nä, tvärtom. Kärnsidan upp.

 
  • Gilla
Nyligg
  • Laddar…
OK, vilken tur att man har blandat då ;)
 
  • Gilla
mudder och 1 till
  • Laddar…

Hur gör man då om trallen redan kupar så att det blir "ett dike" på ovansidan om man lägger den med kärnsidan upp?
Kanske nåt fel på vårat virke :-?
 
Jag är inte hundra nu ;) men att trallen är kupig åt fel håll betyder att den är nyimpregnerad och blöt, blötare än när den sågades. När den torkar så blir den först rak för att sen börja kupa åt andra hållet.

Min teori, jag har ochså funderat på det men satte ändå kärnsidan ut och nu ett år senare kan jag inte påminna mig att jag sett nån bräda som samlat vatten.
 
  • Gilla
MaxÅ och 1 till
  • Laddar…
Kärnsidan ska va upp altid va man än håller på med, :D
 
Jag körde med kärnsidan upp för att det ska bli färre sprickor på den sidan. Tyvärr är brädorna lite kupiga och samlar lite vatten. Det förvärras av att jag har 145 mm breda brädor. Kanske kommer jag att köra en golvslip nästa år så jag får ett helt plant altangolv, utan sprickor.
 
Kan man inte skruva loss och vända dem?
 
Hej Alla

Så här är det, som tidigare nämnts gladsida upp (kärnsida upp)
Som man kan se på bildens buktning så är detta en torr bräda


Då en trykt bräda är full med vätska så har den slagit sig på andra hållet!

Detta har jag t o m provat genom att torka en trykt bräda så att den bytat form kupning ned till kupning upp.

Så alla det är som tidigare slogan "GLADSIDA UPP"
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
Vilken sida upp beror på vilken "baksida" med resultatet du vill ha. Hur du än gör
är det på gott och ont.

Kolla bifogad bild:

A: Lägger du kärnsidan NER minskar du risken för synliga sprickor. Du får å andra sidan lyftningar i sidorna som håller regnvatten kvar lite längre och golvet blir något mindre behagligt att gå barfota på eftersom skarvarna känns något, INTE mycket.

B: Kärnsidan UPP innebär risk för synliga sprickor men ett golv som torkar fortare. Känns mjukare att gå barfota på.

Anlednigen till att virket kröker sig är att splintveden drar ihop sig mer än kärnan med spännigar i kärnsidan som följd, därmed sprickor.

Bara att välja mellan sprickor eller något mindre fotvänligt golv!

//A
 
  • trallvirke_001.jpg
  • Gilla
TobiasEk och 11 till
  • Laddar…
Glad gubbe ska vara uppåt....dvs B
 
Happy75smile Happy75smile skrev:
Glad gubbe ska vara uppåt....dvs B
Tänker du att sisådär 13 år senare är det dags att byta trallen? ;) Fast den borde hålla längre tänker jag. :thinking:

Själv struntar jag för övrigt i gubbens humör och lägger den finaste sidan upp.
 
  • Gilla
EasyCash och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt enligt "glada gubben" o alla mina kupar som fig A. det beror på att mitt däck ligger nära mark (20-40 cm) o då är det fuktigare under än över. hade jag lagt tvärtom hade det blitt samma resultat. så det finns ingen regel som täcker in allt.
Fuktigaste sidan sväller, sen får man gissa vilken det är..
 
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
P Pasi skrev:
OK, vilken tur att man har blandat då ;)
Då är vi 2
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.