Tänkte sätta in en toallett på övervåningen behöver jag bygglov för detta? Det blir ju endast en inre ändring, påverkar ju inte grannarna. Huset har enskilt avlopp så det borde ju inte påverka kommunensavloppsystem heller. Möjligen en bygganmälan, men å andra sidan ändrar jag inga bärrande detaljer.
 
Enligt PBL kräver ändrad användning bygglov inom detalplanerat område alt. bygganmälan utanför detaljplanerat område.

Att bygga om exvis. del av sovrum, hall eller dyl. är ändrad användning.
 
Hur menar du nu? Om jag bygger om vardagsrummet till hall så är det bygglov ;) eller går gränsen vid sovrum till kök? Anvädningen är fortfarande bostadsutrymme, jag har förstått det som att byte av användning sker mellan typ lager-, garage- eller bostadsutrymme.

Jag bor utanför detaljplanerat område så jag kan alltså göra som jag vill?
 
Lowet skrev:
Jag bor utanför detaljplanerat område så jag kan alltså göra som jag vill?
Du skall lämna in bygganmälan.
 
Så om jag flyttar ut min säng från sovrummet till vardagsrummet och börjar kalla det för sovrum så skall jag lämna in bygganmälan? ;D

Ledsen, jag var tvungen.
 
Ber om ursäkt.
Självfallet skall det stå:

volvo skrev:
Att bygga om exvis. del av sovrum, hall eller dyl. till ett så känsligt utrymme som badrum är att avse som ändrad användning.
Ibland går det lite för fort när man svarar.
 
Hmmm.. Badrum klassas väl inte som våtrum om jag minns rätt? Men jag kåller med om att det är känsligare än ett vanligt rum.
 
gunne skrev:
Hmmm.. Badrum klassas väl inte som våtrum om jag minns rätt? .
Hmm vad är då våtrum? Pool? Akvarium? :)

Badrum är våtrum mer våtrum blir det inte liksom....
 
Det blir ju inget våtutrymme heller eftersom det bara handlar om en WC inte bad eller duch.
Jag tror det handlar om en bygganmälan i värsta fall. Om inte annat för att se till att avloppet är rätt dimensionerat. Naturligvis använder man toaletten oftare om man har två??? ::)
 
jag menade såklart att en toalett utan dusch inte är våtrum... :p

Från Stockholm stads webbplats:

"Fråga:
Jag vill inreda ett nytt duschrum. Jag vill flytta köket till nytt läge. Vad gäller?
Svar:
När det krävs nya avloppsinstallationer eller nya ventilationsinstallationer måste en bygganmälan inlämnas. Tänk på kravet på varsamhet vid ändringar och risken för ljudstörningar till grannen."

Men du kanske inte bor i sthlm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.