Jag har ett hål i källargolvet med diamater 40cm (invändigt) och djupet 100cm, ett markrör alltså.
Hålet är beläget i den kommande bastun och är tänkt att fungera som en passiv ölkyl (Finns separat tråd om man vill läsa mer där)

Hålet kräver ett lock, och en lyft för att man lite enkelt, och otroligt snitsigt, ska kunna ta sig in till laven och på vägen fiska upp en kall pilsner.

Markröret är runt men hålet behöver inte alls vara det för sakens skull. Däremot lutar det år ett runt lock av härdat glas (vilket ger stora visuella fördelar o.sv.) men bör helt sakna handtag eftersom:
1. Man kommer köra tårna i eventuella byglar eller handtag, oundvikligen
2. Det kommer samlas smuts och skräp i eventuella infällda handtag
3. Det stör det annars förträffliga i ett slätt och plant lock.


Frågan jag har då, är hur sjutton jag ska få upp locket och ölen egentligen, och jag har en tanke här:

En saxdomkraft med en ombyggd skruvdragare i botten av hålet. ovanpå domkraften sitter en korg ölen står i, med en hög bygel ovanpå, som när den träffar luckan tvingar den uppåt till halvöppet läge. Under saxlyften är det givetvis en liten gjutning så att inte hela konstruktionen trycker sig själv nedåt. Kör jag på domkraftspåret verkar det som om man kan lyfta runt 300mm vilket ger en klart acceptabel öppning av luckan, efter det är det ju lätt att öppna den helt för hand.

Jag har ingen som helst ambition att kunna plocka ölen från brösthöjd eller så, det viktiga är att den är kall och ur vägen medans den blir det.

Vill jag ha ännu större öppning (säg 90 grader) får jag väl bygga en egen minimal saxlyft, vilket inte lär vara helt omöjligt då det inte blir några direkta laster på konstruktionen som redan i sig är ganska enkel. Hela setupen rymmer ju bara runt 12-13 flasköl iallafall så.

Se bif. "Skiss"

Är jag inne på rätt spår här, eller vad tycker ni ? Jag är enormt tacksam för alla typer av input, glada tillrop eller kanske lite bassning för att jag har krånglat till en väldigt enkel lösning
 
  • ölkyl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
markusla
  • Laddar…
He he he

Intressant att se hur mycket tankemöda som kan läggas på en ölkyl! ;)

Här har du ett exempel på en glaslucka i ett golv.
 
Varför ska du ha ölen så långt ner? Du behöver ju bara någon millimeter mellan kapsylen och locket? Bygger du så blir allt mycket lättare, då behöver inte allt lyftas så högt.
 
Lyckas du klättra ner i ett hål som är 40cm i diameter, då funkar det ju klockrent, men nu gör jag ju inte det :/

I värsta fall får det bli en rund trådkorg med fast handtag/bygel på, men då blir det ju också ett handtag på luckan, och det vill jag inte ha.

Vet någon om "tryck-för-att-öppna" lådgrejjerna från IKEA har någon nämnvärd kraft i sig, om man skulle montera ett par sådana för att trycka upp luckan lite? Nackdelen blir ju att man kommer öppna luckan varje gång man kliver på den, men eftersom det är en bastu och ingen hall kan man säkert stå ut med att stänga den när man kliver på den gång nummer två och därmed stänga den när man lämnar bastun.

Nackdel nummer två är att man måste böja sig för att få tag i en öl, också det nästintill otänkbart.
 
Troberg skrev:
Varför ska du ha ölen så långt ner? Du behöver ju bara någon millimeter mellan kapsylen och locket? Bygger du så blir allt mycket lättare, då behöver inte allt lyftas så högt.
Ölen blir också varmare då, förutom det estetiska.
Sen måste jag ju lyfta relativt högt ändå för att luckan ska öppna sig så långt som möjligt, gärna 90 grader eller mer.

Det är bara 11 grader i botten av hålet, och golvvärmen kommer göra det klart varmare längst upp, även om jag inte mätt där ännu gissar jag på 19 grader som rummet i övrigt håller.
 
Jag har vänner som i sitt kök har en kvadratisk glasskiva ner till ett svalare utrymme i torpargrunden. De lyfter glaset med sugkopp och kan sen kliva ner. Där förvarar de diverse alkoholhaltiga drycker och vid större festligheter även mat kortare stunder.
Skillnaden är att du enbart vill ha en ölkyl och i ditt fall blir det (tycker jag) bra mycket krångel med hiss och diverse mekanismer (du måste ju även kunna få bort vatten som rinner ner i hålet vid bastustäd) för att det ska vara bekvämt och kul.
Hade du haft en bastuflotte eller vedeldad bastu med bäck rinnande utanför hade jag köpt idén rakt av, det är ju svincoolt att langa upp kalla öl ur en lucka i golvet.
Köp en snygg liten kyl istället och placera utanför bastun. Polarna kommer att bli minst lika imponerade av den lösningen.
 
  • Gilla
Briljanten och 1 till
  • Laddar…
Härligt med skaparglädje... :) ......jag skulle nog försökt lösa det hela utan el...ev med någon motviktslösning och/eller tex gaskolvar...... :D
 
Maxikatten skrev:
Jag har vänner som i sitt kök har en kvadratisk glasskiva ner till ett svalare utrymme i torpargrunden. De lyfter glaset med sugkopp och kan sen kliva ner. Där förvarar de diverse alkoholhaltiga drycker och vid större festligheter även mat kortare stunder.
Skillnaden är att du enbart vill ha en ölkyl och i ditt fall blir det (tycker jag) bra mycket krångel med hiss och diverse mekanismer (du måste ju även kunna få bort vatten som rinner ner i hålet vid bastustäd) för att det ska vara bekvämt och kul.
Hade du haft en bastuflotte eller vedeldad bastu med bäck rinnande utanför hade jag köpt idén rakt av, det är ju svincoolt att langa upp kalla öl ur en lucka i golvet.
Köp en snygg liten kyl istället och placera utanför bastun. Polarna kommer att bli minst lika imponerade av den lösningen.
Bra input, på riktigt. Min konstruktion är ju en meter djup och således kommer jag aldrig bli av med vattnet i botten sålänge jag inte gjuter en plastad kaka i botten (jag är runt 80cm under sulan och ungefär 250 cm under marknivå, så det kommer alltid dra vatten förbi, och gör jag inte det blir heller inte eventuellt städvatten något problem, luckan förväntas bli helt tät (här kanske jag har tänkt lite fel med tanke på avluftning (men då räcker elrören säkert iallafall)) och så.

Sugkopp till luckan är faktiskt en god idé, på så vis slipper jag handtag och jag kan lyfta korgen med en liten bygel bara. Då blir det mer av en kapselkonstruktion, kunde nog bli riktigt läckert.
 
Mellanbarn skrev:
Om du sätter lyftbygeln närmare gångjärnen så får du större öppningsvinkel med mindre lyftlängd på domkraften.

Om du vill slippa bygga om en skruvdragare.
[länk]
eller
[länk]

Precis, såg de där, men det känns lite dyrt, eftersom jag har en skruvdragare, och med den kan jag ju justera hastigheten också, även om jag måste lösa ändlägesgivarproblemet.

Givetvis ska bygeln ligga så nära gånggärnssidan som möjligt, men samtidigt vara greppbar (men det löser man med ett litet hjul överst bara) och jag har kanske slarvat lite i skissen där.
 
kommer bli grymt bra tror jag.

jag tror på en helt mekanisk lösning, testa t.ex. Ikeas skåplucke-stängare (dom man bara duttar på så klickar luckan upp) i kombination med en eller två tryckande gasdämpare modell baklucka av lagom storlek http://www.aratron.se/tryckande-1
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Härligt med skaparglädje... :) ......jag skulle nog försökt lösa det hela utan el...ev med någon motviktslösning och/eller tex gaskolvar...... :D
Mjo, motvikter är ju ett alternativ, men jag kan så lite om det... Någon som faktiskt var vaken i skolan kanske kan hjälpa till här.

Gaskolvar skulle också det kunna funka faktiskt, men här vet jag heller inte nog mycket för att kunna ens spåna fram en lösning. Lite oklart hur jag ska lösa ändläget när jag stänger luckan exempelvis.

Elfritt vore ju geschvint dock, där är vi helt överens.
 
Kanske någon som är duktig på möbelsnickeri som kan hjälpa till med lösning... ;) ....själv skulle jag nog gjort den i Teak och med gaskolvar......på det viset skulle det vara lätt att lyfta ur den för ev justeringar och rengöring....
 
  • Gilla
Bruiser
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Kanske någon som är duktig på möbelsnickeri som kan hjälpa till med lösning... ;) ....själv skulle jag nog gjort den i Teak och med gaskolvar......på det viset skulle det vara lätt att lyfta ur den för ev justeringar och rengöring....
Materialvalet lämnar jag därhän. Jag gillar dock inte organiskt i källarmiljö, dessutom blir ju bastun inte i Teak direkt men gaskolvsidén tål att utvecklas, men jag begriper inte riktigt hur man ska få kolvarna att öppna riktigt, själva triggern, eller menar du att man ska ha den som lyfthjälp bara ?
 
Triggern som låsning som håller locket och kolvarna nere tills du vill öppna.

En möjligtvis ÄNNU ballare lösning (ojojojojoj..!!) är en pneumatisk konstruktion. Kompressor i rummet bredvid, liten kran på lämplig plats där du sitter, vrid på kranen och pschhhhhh åker hela konstruktionen upp till lagom höjd (locket sitter fast på ett plexiglasrör i mitten, ölen på 1-2 hyllor runtomkring), tag en öl, och släpp ut luften varpå konstruktionen sjunker ned igen. Ledbelysning i plexiglasröret i mitten, kall fuktig luft från kompressorn så det blir en snygg dimma när du aktiverar ölhissen!
 
  • Gilla
jlagerquist och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.