Hej!

Håller på med ett badrumsprojekt på övervåningen i ett gammalt trähus, byggt 1918, och har en del frågor som jag hoppas få hjälp med.

Ska låta lägga in en plastmatta då jag inte vill ha kakel och klinkers då det känns säkrare på andra våning i den typ av hus jag har. Vidare ska jag ställa in en duschkabin.

Det är dags att lägga golvspån men vet inte riktigt hur jag ska göra med fall, är jag rätt ute om jag lägger fall 1m x 1m runt golvbrunnen och ordnar fallet med spackel?
Vilken typ av spackel ska jag använda?

Kan jag då lägga övriga golvspånet 10 mm högre än dessa 1 x 1 m? Jag måste ändå regla upp allt då det är 80 cm mellan takstolarna.

Hur högt upp på väggen ska plastmattan läggas, fungerar det med 50 mm? Kan jag då använda golvspån som jag sågar till 50 mm bred?

Är det ok att ha träpanel typ päsrlspont på alla väggar om jag använder rätt typ av färg på allt?

Hoppas på snara svar:) och är det något oklart i mina frågeställningar så kommentera gärna så ska jag försöka förklara.
 
Ingen??...kanske ingen som lägger plastmatta?
 
Klart intressant fråga tycker jag. Sitter lite samma sits. Men vi har beslutat oss för att köra på kakel iaf. Håller med dig om frågan om säkerhet egentligen ...
 
Bogeymannen, jag rekommenderar att du läser igenom GVKs branschregler noggrant. Hittas här.

Jag kommer också lägga matta när jag renoverar mitt badrum men jag har beslutat att skjuta upp det ett tag pga orolig situation på jobbet för tillfället. Så jag kommer hålla ett öga på din tråd.
 
Tack Dalbotös. Det ska jag abolut göra med stor nogrannhet!
 
Behövs fall när man har en duschkabin?
 
Tack tlundberg. Vid en första anblick så riktar sig bäde GVK och BBV till badrum med klinkers och kakel.
Någon som vill fylla på med svar på mina frågor som är lite mer inriktade på plastmatta och panel på väggar.
 
GVK gäller för matta, BKR för kakel. Så har du tänk lägga plastmatta så är det GVK du skall köra efter. Panel "får" man inte sätta enligt gällande rekommendationer har jag för mig. Sen så väljer man ju givetvis själv hur man gör i slutändan men det är inte en godkänd metod. En idé är ju att sätta matta även på väggar och sedan limma fast en tunn list som panelen skruvas/limmas fast i.
 
Bkr reglerar kakel/klinkers
GVK för plastmatta och kakel/klinkers både med plastmatta som tätskikt men det finns även regler för klinker på rollat skikt eller folie precis som BKR. Gvk tenderar att vara något mindre strikt än BKR (exempelvis angående gips mm)

Mvk reglerar målade tätskikt. Här finns dock ingen färg som är godkänd med träbaserat underlag så du kan inte ha målat tätskikt på träpanel för att uppfylla aktsamhetskraven i din försäkring.

Sen finns det några uddaprodukter för vägg i våtrum som inte är förenliga med branschregler men ändock godkända då de är testade av Sitac/SP och uppfyller kraven på ångmotstånd. Exempel på sådana är träskivorna typ Fibo-trespo eller våtrumstapeten eternowall.

En alternativ lösning är precis som dalbotös nämner att välja plastmatta eller eternowall på vägg och sen limma fast panelen eller limma en läkt för att sen spika med spik som ej når igenom till tätskiktet.

Bakfall får ej finnas i någon del av badrummet oavsett duschkabin eller ej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.