Hej

Tänker sätta in spottar i taken i vrum, hall och kök. Vill inte sänka taket för mycket. Funderar på regla 4,5 cm + 13 mm gips. Är det någon som vet några billiga bra vridbara downlights för 5,8 cm inbyggnad? + trafo

Tack på förhand
/Magnus
 
tänk bara på att sätta in en spotlight potta, trots att det bara är svagström, det kan bli uppåt 250 grader i dom och 300 grader i en 230v spot.
 
JED skrev:
Hej

Jag skaffade dessa till mig. Det sägs att dessa är möbelspottar, men jag tycker att det fungerar bra i taket. 1210 Downlight.

[länk]

//Johan
dessa fungerar utan eventuell skydds burk, dessa är godkända att ligga dikt mot brännbar byggnads del. Men vill du vara extra säker, skruva en gips skiva ovan varje spot, skyddar lite extra...
 
Hej

Jag har för mig att det skulle vara en luftspalt på 5 mm om man hade 20W lampa i dem. Jag testade mina ca 15 minuter i det fria och det blev inte direkt varma på ovansidan.

Nackdelen med dessa är att lampan är monterad från sidan i en reflektor vilket inte är så snyggt, men detta är inget man tänker på om man inte tittar rakt in i lampan.

//Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.