Såg att det fanns en massa äldre trådar men hittade ingen nyare.

Kikar på en vinkelslip 125 mm på kanske runt 1000 W eller mer i prisklass 1000-1500 kr, några bra tips?
 
Jag har bosch makita och hitachi och kan inte säga att det är nån större skillnad.

Tycker att du ska satsa på en varvtalsstyrd bra om man vill slipa med fiberrondell eller polera.
 
En blå Bosch med Kickback-stopp och annat lullull, exempelvis GWS 11-125. Hittas för rimlig peng i Tyskland men även Sverigepris ligger inom ditt prisintervall.
 
Jag köpte en Makita GA5030 för ca 700 kr för ett tag sedan och den har fungerat alldeles utmärkt. Det är ju en bit under din budget, men den fungerar bra och då får du pengar över till något annat :).
 
Finns det någon varvtalsstyrd maskin i den prisklassen som är vettig?
 
Jag har denna:
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/28_22_31/products_id/213?ref=prisjakt

Deras pris är lågt, svårt att få billigare utomlands i.o.m. att de har fraktfritt.

Maskinen är tillräckligt stark för allehanda arbeten, såsom kapning och vanlig slipning av metall & trä. Men vid slipning där tryck behövs, t.ex. betongslipning där hela slipplattan pressas kan 1400 watt kännas otillräcklig men den är inte heller avsedd för betongpolering då det finns mer lämpade maskiner. Du skrev inte vad du ska använda maskinen till men den klarar i alla fall de flesta jobb.
 
Oj, den kåpan har jag helt missat. En sådan ska jag beställa!
 
phl skrev:
Oj, den kåpan har jag helt missat. En sådan ska jag beställa!
Om du har en äldre maskin kolla att du får rätt kåpa tror tyvärr att dom lyckats ändra fattningen på maskinen 3 eller fyra gånger sen jag köpte min första 2001, har i alla fall 3 sorters kåpor liggandes.
 
Har du testat slipa betong med den maskinen och kåpan? Blir den för klen eller förstörs av dammet?

larsbj skrev:
En fördel om man vill slipa trä plast eller rostig plåt är att denna utsugskåpa finns till för några hundringar
www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/172264/11320/sugkapa-foer-slipning/utsugshuv-med-borstkrans/
 
Robban66 skrev:
Har du testat slipa betong med den maskinen och kåpan? Blir den för klen eller förstörs av dammet?
Har inte slipat betong ,men glasfiberarmerad plast i 1000 tals timmar och det är också mycket tufft för maskinen vill du kunna slipa på låga varv välj den lite starkare modellen tror den heter 15-125 cie
 
Mera valet av dammsugare som blir kritiskt om du ska slipa betong och hålla det hyfsat dammfritt. En enkel vanlig grovdammsugare räcker inte till.
 
larsbj skrev:
En fördel om man vill slipa trä plast eller rostig plåt är att denna utsugskåpa finns till för några hundringar
www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/172264/11320/sugkapa-foer-slipning/utsugshuv-med-borstkrans/
En sådan skulle man haft. Jag skulle alltså köpt en Bosch istället.
 
End skrev:
Du skrev inte vad du ska använda maskinen till men den klarar i alla fall de flesta jobb.
Tänkte använda den till allt möjligt hemma i huset som är betong/tegel så en del kapning och slipning av betong blir det. Men det kanske är två olika maskiner jag ska satsa på istället då eller vad tror ni?
 
Du klarar dig gott och väl med vanlig vinkelslip med kåpa som det länkades ovan för de uppgifter du har framför dig. Bara den har tillräckligt med effekt.

Men ska du slipa större sträckor, d.v.s. inte bara slipa bort lite ojämnheter och formskägg så bör du ha renodlad betongslip, dels har de lägre varvtal (cirka 2000-7000 rpm) och därmed större moment jämfört med vanlig vinkelslip. Dessutom har de en lite annorlunda konstruktion som tål betongdamm bättre. Vanliga vinkelslip dör lite väl fort om man utsätter dem för betongdamm för länge. En annan fördel med renodlad betongslip är att de brukar vara tyngre för bättre tryck. Fördelarna som jag skrivit ovan gäller Flex som jag har erfarenhet av, kan inte säga något om Makita, Bosch eller andra märkens betongslip.
Flex har ett hyggligt andrahandsvärde så du kan kika på blocket/tradera, du får i stort sett pengarna tillbaka den dagen du väljer att sälja den. Om du väljer den vägen med en vanlig vinkelslip och en betongslip så komplettera med bra diamantskålar, skillnaden är enorm! Kostar dock en bra slant, tror jag köpt skålar och segment för lite över 10000 riksdaler hittills men då är de flesta till för ytpolering. Köper numera bara diamantsegment/skålar från HTC och det är en fröjd varje gång då de avverkar precis som man tänkt sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.