Snart är man klar med dräneringern av mitt hus och jag undrar när jag kan börja anlägga trädgården?

Det jag är ute efter är ungefär hur lång tid det tar innan marken sätter sig igen! Kanske inte lönt att så gräs nu och att sedan till våren ha en trädgård som har många svackor!
 
Grovplanera den nu men vänta gärna med jorden till våren. Du kommer alltid att behöva putsa småsvakor hur du en gör men låter du botten sätta sig en vinter så bör det bli mindre i alla fall
 
På med matjorden, och så in gräs nu direkt! På det viset tjänar du en halv växtsäsong.

Instämmer för övrigt i tidigare inlägg: En gräsmatta behöver alltid förbättring och tillsyn.
 
Tack för svaren!

Låter bra, då känns det som att jag kan påbörja så smått med trädgården i alla fall!

Känns nästan deprimerande att gå utanför huset och se hur trädgården ser ut idag...
 
Visst kan du göra det.

Känner du för att göra "Nått" så gör klar den. Det blir väl lite mer gropar till våren men det kan vara rätt mysigt att gå och fixa smågropar en varm vårkväll
 
Det beror ju på vad du återfyllt med och hur väl du kompakterat. Om det är återfyllt med jord lera och inte kompakterat så kommer det sjunka som en punkterad sufflé första vintern. Även andra och tredje vintern sjunker det påtagligt. Ska du lägga marksten ovanpå så skulle jag vänta minst fyra vintrar för att slippa ta upp och höja när det sjunkit närmats huset. En gräsmatta är ju däremot ganska enkel att dressa upp några centimeter så där räcker det att vänta två vintrar. Hos mig sjönk det 3-4 cm tredje vintern och 1-2 cm fjärde vintern.
 
Men hur kul är det att bo på en jordåker i flera år?

Men vänta en vinter är en god idé. Det beror som nyss sas förstås på vilken typ av mark och fyllnadsmaterial det handlar om och hur väl du packar. Å andra sidan är bästa tiden att så gräs precis nu!
 
Det är ju så.

Detta är som vanligt en avvägning mellan lite arbete och ett långamt resultat eller mycket arbete men med ett användbart resultat under tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.