Hej,

Skall göra en mur för att slippa ha fallet på gräsmattan (i form av diket på bilden nedan) och en liten trappa till vänster mot altanen. De plattor som ligger där idag skall ersättas.

Stenen som skall användas är Benders Labyrint Antik. Helsten 210x140x50 till "gången" (där plattorna ligger idag). Mursten 350x210x140 till mur och trappa.

Min fråga rör underlaget. Har tänkt makadam 11-16 mm som bärlager och sedan sättsand, bergkross eller annat att sätta stenarna i.

Vad rekommenderar ni?
Tacksam om snabbt svar för jag har tänkt att åka och köpa detta imorgon :)

normal_102_0222.JPG
 
Du behöver en geoduk eller motsvarande att lägga mellan makadamet och sättsanden annars rinner den bara ned i makadamet. Jag skulle väll helre tagit nått med lite större spridning 11 som minsta låter grovt i mina öron
 
Det blev makadam 8-16 mm som bärlager och 2-5 mm att sätta plattorna, blev rekommenderad detta istället för sättsand/stenmjöl.

Kommer nog försöka krossa några gamla stenplattor och lägga detta under bärlagret för muren.
 
Vi ska också bygga murar, och har blivit rekommenderade makadam 16-32, geoduk, stenmjöl 0-8 och sen mur. Sen är det ju viktigt att ha geoduk och makadam även bakom muren om det är en stödmur!

Om 11 är för grovt, vad är då inte 16?? :surprised: Har han helt fel han vi pratade med?

// Kristina
 
16-32 kristina ;) 16-32...

ni vill inte ha fyllnadsmassor ;D bjuder på några m3 inom en månad... :p
 
Nu fattar jag ingenting, du är så kryptisk hela tiden...

Inte omöjligt att vi behöver fyllnadsmassa, det beror på om det vi gräver bort från "ovansidan" räcker...

Vi ska börja i helgen, OM jag nu bara kan få ett VETTIGT svar på om vi kan använda 16-32 underst. ;) :-*
 
Om jag som är en lekman skall svara så skulle jag se det så här.

Lägger man grova stena underst så bildas det stora icke fyllda ytor under geoduken. När man lägger på stenmjöl på geoduken så blir trycket på geoduken större och kanske kan denna gå sönder med tiden och då rinner stenmjölet ner mellan dina grova stenar och därmed sätter sig dina stenar.

Lägger man lite finare stenar som bärlager så utjämnas trycket bättre.
Allra bäst tror jag det vore med 16-32 underst, kanske 8-16 på detta, geoduk och stenmjöl.

Jag kommer nog krossa några gamla stenplattor för att lägga i leran så det blir stabilt under mina 8-16 mm.

Bara en tanke, rätta mig om jag är helt fel ute.
 
Det visade sig ju att tiggre missförstått alltihop som vanligt. ;)

Hur som helst pratade vi med stenfirman i lördags när vi beställde stenarna, och nu gör vi enligt benders egen instruktion, dvs INTE med 16-32 i botten. Det var grusfirman som tyckte vi skulle ha det.

Våren är räddad!! ;D Vi har 30 meters stödmursbyggande framför oss... Och sen ska det läggas gräs o gångar och gjutas farstubro... :surprised: Fast det är iaf bara på framsidan av huset.
 
Vår mur blev 44 meter ;D
Nu är gångarna och uppfarten också färdiga. Har nog aldrig haft så mycket träningsvärk i hela mitt liv!
Så här blev resultatet av vår lite speciella läggning:
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id4143_page2.html

Ps vid murbygge, glöm ej dräneringsrör.
 
Snygga murar och gångar! Kul med variationen av sten på gångarna.
Vår tomt lutar ner från gatan, så våra murar hamnar liksom in mot tomten i stället. Plus att vi ska höja upp marken mot garageuppfarten, där blir nog muren 1,40 hög...

Dräneringsslang är inhandlad. :)
 
Du skall absolut inte använda ett material utan 0'or till bärlager! Jag rekommenderar 0-16 till 0-32. att använda 11-16 är absolut inte att rekommendera då det inte 'packar' sig.

Fiberduken skall läggas som markförstärkning mellan jord och bergkross (0-16/0-32). sedan ett lager stenmöl/0-8sand endast som avjämning, egentligen så tunnt som möjligt.

bra guide:
http://www.benders.se/mark/produkter/pdf/Laggningsanvis_marksten.pdf

Detta gäller generellt för både marksten, murar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.