H
Hej!

Har renoverat min övervåning och skall nu sätta in tre stycken radiatorer på där uppe. Slangarna är dragna (utan skarvar) på övervåningen.

Tänkte därmed skarva in mig med t-kors från befintligt element precis nedanför. Men hur får jag av vattnet?

Givetvis stänger jag pumpen men två rör skall kapas och vill inte ha vatten överallt. Hur går jag lättast tillväga?

Bifogar några bilder som kanske kan hjälpa.
DSC_0396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0397.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0398.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste tyvärr tömma ut vattnet i systemet tills nivån är lägre än var du skarvar in dig.
 
H
absolut måste jag det, frågan är då hur jag gör detta lättast?

Min spontana tanke var att stänga cirk.pumpen och öppna upp det element jag skall skarva. Ställa hink eller liknande under för att fånga upp vattnet. Enkel lösning?
 
Redigerat:
Töm systemet i pannrummet, det blir väldigt många hinkar om du inte tömmer direkt på golvet eller via slang. Någonstans nära pannan borde det sitta en tappventil. Det ser ut att vara någonting under pumpen (längst ner på bilden, går ej se vad det är).
 
Kolla på pannan nere vid golvet. Där sitter ofta en avtappningsventil som du kan koppla en slang på. Kan sitta på baksidan också.
 
H
Antar att det är den jag ringat in ni menar. Sitter i princip mitt på pannan på framsidan. Har en "mutterskalle" som man verkar ska skruva av. Ovanpå denna sitter någon form av ventil? är det så att man skruvar av täcklocket sätter dit ex slang och sedan öppnar med tappen ovanpå?
 
  • DSC_0399.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exaktemente, Lossa på huven, koppla på en slang med 1/2" slangkoppling och led ner till en golvbrunn. Öppna ventilen genom att vrida tappen ett kvarts varv.
Glöm inte stänga av pannan och cirkulationspumpen.
Öppna en luftnippel på en radiator högt upp för att släppa in luft.
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
H
Kanoners! återkommer med resultat!
 
På din första bild ser det ut som en övertrycksventil. Den grejen med 3 rör. Mynnar det röret som går snett in mot väggen vid en golvbrunn? Ibland kan man öppna övertrycksventiler manuellt. Om det är så (det är lite svårt att se från bilden) så är det bara att öppna den och släppa ut vattnet.
(Och sen hoppas på att ventilen håller tätt igen sen. Men det gäller ju iofs oavsett var du öppnar.)
 
Hybenos skrev:
Antar att det är den jag ringat in ni menar. Sitter i princip mitt på pannan på framsidan. Har en "mutterskalle" som man verkar ska skruva av. Ovanpå denna sitter någon form av ventil? är det så att man skruvar av täcklocket sätter dit ex slang och sedan öppnar med tappen ovanpå?
Sedan är frågan om radiatorslingan på samma våningsplan som pannan står på blir tömd, antagligen inte. Du bör försöka hitta lägsta punkten på radiatorslingan som du vill tömma, om det inte sitter någon ventil på lägsta punkten är det läge att montera dit en när du ändå tömmer systemet.
 
Säkerhetsventilen på bilden med 3 rör är en säkerhetsventil för varmvattnet och har inget med värmesystemet att göra.
Lägsta punkten man kan hitta är troligen avtappningen på pannan, såvida man inte har någon radiator på en höjd lägre än pannrumsgolvet.
Det räcker att tappa ur så mycket så att nivån är under där inkopplingen ska göras
 
H
Fick problem med en annan koppling till de nya radiatorerna så jag har inte kommit så långt ännu. Bör få de nya kopplingarna i morgon.

Radiatorn som jag skall skarva är på samma nivå som pannan dvs att jag får tömma den helt och hållet. De nya radiatorerna skall upp på övervåningen.

Tänkte även sätta två kulventiler i närheten där jag skarvat på så att jag kan slå av vattnet upp om det skulle bli problem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.