Funderar på att köpa ett suteränghus byggt 1969. Vid visningen framkom det att ingen dränering är gjord sedan huset byggdes, och detta känns viktigt att åtgärda eftersom man mätt upp något förhöjda fuktvärden på entréplan.
Suterängsidan vetter mot en slänt och huset är i fyra plan. Entréplan, en halvtappa ner till källare, en haltvtrappa upp till vardagsrum och en halvtrappa ytterligare till övre plan. Vardagsrummet "sticker ut" på baksidan mot slänten och ligger delvis över källaren. Hur gör man då för dränera källarväggen? Kan man gräva ut under vardagsrummet på något sätt? Se bifogad planskiss.

Tacksam för svar!
Planlösning entréplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning övre plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går och går....det beror på hur mycket jobb man vill lägga ner på att dränera....men inte blir det enkelt....
 
Nej, enkelt har jag förstått att det inte blir.

Fick ta del av orginalritningarna idag, och det står att utrymmet under vardagsrummet är ventilerat och inspektionsbart. Förändrar det något?
 
  • 1574_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det kan det göra..det går kanske att lösa det hela där inne....bilder på både grund, hus och mark skulle nog göra att du få fler svar....
 
har dom gjort grundmuren till vardagsrummets krypgrund tillräckligt djupt ner så. Annars så måste du bära av/förlänga grundmuren när du gräver under. Men du har bättre förutsättningar än om man byggt v-rum med platta på mark.
 
Låter inte kul alls.
Finns det möjlighet att komma ner till vettig nivå utanför huset och dränera undan vattnet tidigare?

/Kent
 
Samma sak hade mina föräldrar. Övre våningen ligger utanför nedre (suterräng delen). Suterrängdelen är ursprängd ur berg och övre våningen ligger delvis på berget som är kvar.
Det är betongbjäklag så teoretiskt borde det gå att gräva ur en "tunnel" mellan suterrängdelen och bergväggen men praktiskt tvivlar jag på det eftersom bergväggen måste ligga väldigt nära grundmur/vägg...

Enligt din originalritning verkar det ju vara väggar i den oinredda delen och då borde du ju kunna dränera utanför den, alltså rakt nedanför vardagsrum.

Vårt hus, också suterräng byggt -77, blev dränerat av förra ägaren och jag pratade med firman som gjorde det och de hade handgrävt i tre veckor på två gubbar eftersom man inte får någon maskin till baksidan av vårt hus. Drygt 3 meter hade de fått gräva... Tur för oss att förra ägaren stod för det... :surprised:

Mvh,
Anders
 
Nu har jag även fått fasad- samt teknisk beskrivning. Där står att grundläggningsätt är 20x60 cm utbredda plattor, betong k 200. Grundlagd på lera med grundläggningsdjup 1,2meter. Källarytterväggar är murade med leca tjocklek 25 cm med cementputs.

Blir ändå inte klok på hur dräneringen skall gå till? Huset behöver dräneras då detta inte är gjort sedan det byggdes, och förhöjda fuktvärden är uppmätta i entréplan.
 
  • Fasaden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.