skogstoken skrev:
Vi har nu kommit överens om att säljaren kontaktar mäklare för en fri värdering av huset. Får se vart det leder :) Tack för alla tips!
Den värderingen skulle inte jag ta med för stort allvar. Den blir gjord med ett intresse helt på säljarens sida, så den kan bli ganska mycket till dennes fördel.

Om ni är riktigt intresserade så kan ni hos de mer seriös mäklarna få gjort en betald värdering och en sådan brukar ligga på ett par tusen kronor. Väl värda pengar.

Har själv för inte så länge sedan fått värderat mitt hus eftersom jag skulle lösa ut min syster. Två gratis värderingar och en betald. Den riktigt seriösa värderingen innebar också att man fick ett riktigt värderings intyg som tex banken kan acceptera om man skall låna pengar.

Det som var intressant i mitt fall var att de båda mäklarna som gjorde "gratis värderingen", i tron att dom skulle få sälja huset, påstod sig vara väl förtrogna med prisbilden i området, problemet är att det har inte sålts mer än ett hus på 5 år i detta område så prisbilden är inte lätt att värdera utifrån deras sk databas. Huset ligger mitt inne i centrala delarna av en stad.
Den betalda värderingen var mer nogrann och man la mycket tid på att analysera det speciella fallet eftersom det inte fanns statistik. Man hade en samling med 5 mäklare efter den försa värderingsmannens besök för att diskutera fallet.

Så min rekommendation är att, ta själv dit en värderingsman och betala för det arbete dom gör för er om ni är osäkra.
 
Ja gratisvärderingen som mäklarna gör är ju inriktad på att de skall få sälja fastigheten. De vill å ena sidan ha en så låg värdering som möjligt för det gör mäklarens jobb enklare, men å andra sidan vill de lägga den tillräckligt högt för att säljaren inte skall välja en annan mäklare för försäljningen.

Kom ihåg att mäklare är säljare, men de säljer inte hus, de säljer Tjänsten att sälja hus. Själva försäljningen av huset är ren produktion för mäklaren, och produktion skall även i den branschen vara så rationell som möjligt.
 
Redigerat:
Det kommer ju i alla fall att finnas några riktvärden att gå efter.
1. Taxeringsvärde multiplicerat med K/T-talet för området
2. Mäklarens gratisvärdering

Gissningsvis kommer det inte att skilja så mycket mellan dem.
 
Problemet är att "gratisvärderingar" brukar vara ett resonemang med den som skall sälja, där man tillsammans kommer fram till ett värde. Det brukar inte överlämnas något dokument där mäklaren skriftligen utalar sig om värdet. Så antingen måste TS vara med vid värderingen eller så måste han helt lite på vad säljaren "uppfattade" att mäklaren värderade huset till.

Taxeringsvärde multiplicerat med K/T talet förutsätter att det sålts en del fastigheter i området annars kan det bli galet. I mitt fall fanns det i princip ingen statisktik att gå på, men det är kanske inte så vanligt men bra att tänka på.
 
Man kan ju gå på K/T-talet för ett större område, typ kommunen. Det kommer att ge en fingervisning om värdet, men det behöver ju justeras map skick, ålder, läge. Nu vet vi ju i stort sett inget om huset.

Som oceanis skriver måste man ta de uppgifter om mäklarens "värdering" man får från säljaren med en nypa salt. Det är oftast flera siffror man pratar om,
- en uppskattning av mäklaren var han tror priset kan hamna, antagligen baserat på taxeringsvärde*K/T och hans uppfattning av skicket
- hur mycket säljaren vill ha
- ett utgångspris, baserat på den taktik man vill använda för att nå bästa pris och de två föregående siffrorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.