* Snö: Som ni ser så är det inte mycket snö i Luleå..
* Lättstartad: Har inte provat än..
* Tum-hylsor: Ja, de kör tum. Jag körde med mm-hylsor och det fungerade bra.
* Adress: Ser ut så här:

Din USA adress:
JetCarrier 12345
Att: Förnamn Efternamn
601 W Linden Av # 12345
Linden, NJ 07036


Jag copy-n-pastea den rad för rad till paypal och när jag gjorde beställningen på snowblowersdirect så togs alla uppgifter från dem.

* Tillbehör: Jag beställde inga tillbehör då de skulle skickas som separat paket från snowblowersdirect och då tillkommer frakt vilket gjorde att det blir billigare att köpa tillbehören (i mitt fall brytpinnar) i Sverige.

IMG_20121031_193903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121031_194759.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121031_220450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20121101_080506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_20121031_193703.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ariens manualen säger: Briggs & Stratton Polar force 1150.

Ariens manualer:

http://apache.ariens.com/manuals/04336000A.pdf
http://apache.ariens.com/manuals/04335900D_ENG.pdf

Briggs & Stratton (som av någon anledning inte fungerar just nu..)

http://www.briggsandstratton.com/eu/en/279128TRI_E_LO.pdf
http://www.briggsandstratton.com/eu/en/MS3946_L_LO.pdf


linden1977 skrev:
Tittar på möjligheten att konvertera b&s startmotorn mot antingen 12v eller 220v. Om jag läst rätt är det en 1150 modell men man behöver mata in motornumret för att få tillgång till manualerna på denna länk.
bobas, du kanske kan läsa av dina nuffror? :)

[länk]
 
Nu har jag provat den. Den startade på första rycket..
 
Som jag förstått det måste du antingen köpa en transformator eller byta motor. Det verkar som om motorn är en växelströmsmotor på 110 volt..

linden1977 skrev:
Tittar på möjligheten att konvertera b&s startmotorn mot antingen 12v eller 220v. Om jag läst rätt är det en 1150 modell men man behöver mata in motornumret för att få tillgång till manualerna på denna länk.
bobas, du kanske kan läsa av dina nuffror? :)

[länk]
 
Tackar, kikade igenom manualen mm, hittade startmotorer för ca 1500 som skulle passa olika b o s motorer, osäker om det gäller 1150 och 1650 modellerna.
hittade däremot ett annat alternativ transformator..
kan du läsa av hur många watt startmotorer drar? Hittar ingen info om detta. Tycker en 3000 watt transformator borde räcka även till andra prylar.
tyvärr skickar de interiör Sverige från amazon mfl. Hittade en hemsida 110to220volts.com hamnade då på ca $180 med frakt plus tull/moms.
 
Redigerat:
Är på jobbet just nu, så jag kan inte kolla än.. men jag tycker inte startmotorn kan dra så många watt. Motorn var väldigt lätt att dra igång och startade på första rycket. Jag drog nog inte med många "watt" ;)

Annars har jag läst nån stans att det ska finnas billiga transormatorer i england.. men ärligt talat behövs det nog inte någon startmotor alls. Jag tror det går snabbare att bara rycka i snöret än att koppla in en startkabel..
 
Jag har en slunga med B&S-motor och elstart. Harv testat att elstarten funkar en gång, sedan aldrig mer använt den. Så länge slungan startar på ett ryck (även säsongens första start) så finns det ingen anledning att el-starta.
 
mlkjhr skrev:
Jag har en slunga med B&S-motor och elstart. Harv testat att elstarten funkar en gång, sedan aldrig mer använt den. Så länge slungan startar på ett ryck (även säsongens första start) så finns det ingen anledning att el-starta.
Håller med föregående talare. Så länge man e ung å frisk iaf...
 
Ni har säkert helt rätt. Tänkte på min andra hälft som inte har någon snärt i armen och riskerar att göra motorn sur. (Nu lär hon demonstrera snärt i armen om hon läser mitt inlägg ;))
 
ullberg
Min andra hälft har inga som helst problem att få till snärten (egentligen behövs ingen snärt på min 8.28OXE, ett vanligt "drag" räcker), så elstarten är oanvänd utöver en testkörning. Jag köpte ändå med elstart, jag tänker mig att den kanske kan vara vettig när maskinen har några år på nacken och kanske inte är riktigt lika lättstartad (så får vi väl se om elstarten har pajat då den inte används...)

/U
 
Jag tog hem ett antal Ariens ifjol och jag beställde transformator på ebay. 2000W trafos räcker definitivt och minns jag rätt är motorn på 500W så det är inget kärnkraftverk som behövs. Är du ute efter en sådan och inte vill importera själv så säljs de på Blocket till rätt vettiga priser och när man vet vad de kostar att ta hem så går det att pruta om det blir en mild vinter. Vad gäller import så är det Ariens som är lönt att importera vad jag fått fram. Toro skiljer nästan inget i pris och Husqvarna har inte samma modeller här hemma. Clubcadet har jag inte kollat men jag har för mig att det var "proffs" märket av MTD/Partner/mfl.

Jag köpte själv en Toro 11.28OXE inför förra vintern och det var ett lyckat köp. Vi har väl inte haft så lite med snö i Stockholm på 10år! :)
 
ullberg
Robert-san01 skrev:
Jag köpte själv en Toro 11.28OXE inför förra vintern och det var ett lyckat köp. Vi har väl inte haft så lite med snö i Stockholm på 10år! :)
Jag bidrog också till den utvecklingen, köpte min 8.28 oxe (i Sverige, ej import) förra året, och är säker på att det var en bidragande faktor till att Stockholm fick så lite snö, men jag är supernöjd med det... ;)

/U
 
Äntligen börjar det bli vinter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.