Hej!

Jag har googlat runt en hel massa men inte hittat nåt svar till min specifika fråga. Det är så att jag och min fru tittat på ett hus som är till salu och som vi tycker är ganska intressant. "Problemet" är bara att huset säljs privat, och vi är unga och oerfarna när det gäller husmarknaden, så vi vet egentligen inte om priset som nuvarande ägarna vill ha är oskäligt eller inte.

Finns det något sätt man kan ta reda på husets "rätta" värde? Kan man anlita en mäklare som (med husägarnas tillåtelse) tittar på huset och värderar det? Att man kan göra så med sitt eget hus vet vi, men hur gör man när man står i valet och kvalet beträffande någon annans hus?

Vad har ni för erfarenheter?
 
Säg till ägarna att ni vill beställa en egen värdering av huset före. Borde de gå med på.
 
Er bank kommer med all säkerhet kräva en värdering av huset om ni ska låna till köpet och ofta har banken en eller flera mäklarfirmor som de sammarbetar med. Prata med er bank så kan de säkert fixa en gratis värdering av huset åt er.
 
Är ni den enda spekulanten?
 
andersmc skrev:
Är ni den enda spekulanten?
Såvitt jag vet så är vi det.
 
O
Kolla även själva innan på hemnet eller liknande för att kolla vad husen kostar runt omkring!
 
Det finns även Booli.se där du kan se vilka priser som faktiskt har betalats i området lite bakåt i tiden.
 
Vilken prisnivå handlar det om?
 
Jo har kollat på både booli.se och hemnet (booli tycker jag är bäst eftersom den även visar objekt som ligger ute på blocket), och även jämfört slutpriser och priser på andra fastigheter.

Jag ser att flera mäklare gör gratis husvärderingar om man vill sälja sitt hus, men gäller det även om man vill köpa? Dvs, värderar de ett hus gratis till mig som köpare? Framgår inte på deras hemsidor.
 
förmodligen inte om du går dit som privatperson, men som jag skrev tidigare. Gå via din bank, de kommer att kräva en värdering om du ska få låna till huset och då kommer de skicka dit en mäklare som värdarar huset. Så snacka med din bank.
 
Tror inte ni som köpare kan få en mäklare att värdera huset gratis.

Möjligen kan ni väl få säljaren att ta dit en mäklare för att göra en fri värdering mellan tumme och pekfinger om de säjer att de funderar på att sälja huset.

Taxeringsvärdet ger ju också en del fingervisning.
 
kindvall skrev:
Tror inte ni som köpare kan få en mäklare att värdera huset gratis.

Möjligen kan ni väl få säljaren att ta dit en mäklare för att göra en fri värdering mellan tumme och pekfinger om de säjer att de funderar på att sälja huset.

Taxeringsvärdet ger ju också en del fingervisning.
Vi har nu kommit överens om att säljaren kontaktar mäklare för en fri värdering av huset. Får se vart det leder :) Tack för alla tips!
 
En följdfråga: Om man köper via blocket finn det någontign som kallas "Trygg privataffär". Vad innebär det i praktiken? Är det en extra kostnad för säljaren att erbjuda den tjänsten?
 
Att tänka på: säljaren har valt att sälja privat för att spara pengar. Det innebär att det finns lite extra prututrymme. Ofta innebär de här affärerna inte bara merarbete för säljaren, utan även för köparen. Har man god bankkontakt kan de ofta hjälpa till, men jag har hört om fall där de vill ha betalt för att göra sånt som mäklare vanligtvis ordnar. Det där Blocket-paketet är ju främst en väg till Hemverket som för 4000kr kan fixa allt pappersjobb.

Sen är ju frågan hur värderingen från mäklaren ser ut. Ett troligt prisspann, eller ett utgångspris (i överkant eller nederkant)? Iom att säljaren kan påverka mäklaren i diskussion kan ni ju inte vara säkra på vad det är säljaren presenterar, Ta det med en nypa salt...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.