[h=2]
[/h]
Hej

Jag är på väg att bygga ett uterum nu och har lite frågor om jag ska använda golvspånskivor eller ej?
Jag hade tänkt att lägga 22mm golvspånskivor på reglarna som är cc60 och där ovanpå 8 mm laminatgolv.

Är de dumt då golvspånskivorna är känsliga för fukt eller hur hade ni gjort?

Uterummet ligger ca 30cm ovanför marken och kommer vara ett av typen förlängd sommar uterum utan isolering.​
 
Konstruktionen av uterumspartier är inte 100% tät.
Jag tänker på anslutningen/skarven mellan bottenskena och stolpe.
Det brukar bara vara en cellgummi stump som tätar i botten och den kan inte bli 100% tät. Därför anser jag att spånskiva och laminatgolv inte är så lyckat.
 
Om det är det enda det hänger på kanske man kan täta ordentligt, kanske med lämplig fogmassa.
 
Ja konstruktionen går att förbättra på egen hand, dels med en plåt och lite extra fog. Kanske fuktsäkra spånskiva n längst ut vid partierna med tätskikt?
 
O
golvgips? eller finns det inget sånt...
 
Golvgips för våtrum kanske kan vara en ide ;)
Nej, jag tror nog att golvspån funkar fint bara man ser till att skalet håller måttet. Byggfirmorna förvarar dem ju i utemiljö under tak ;)
 
Isolera altanen. Finns ingen anledning till att inte göra det. Använd cellplast typ 10cm. Otroligt snabbt och smidigt.

Sedan lägger du tätning och plåtar under spårskenorna.
Asfaltspapp eller liknande lösning under stolparna.
 
Kapar tråden lite, håller för fullt på att bygga mitt uterum på befintlig trall, skall isolera den underifrån med cellplast till våren.

Jag har hittat en snygg plastmatta, typ gummigolv med knoppar kopia, på Bauhaus (helt orelevant egentligen)
Men vad ska jag ha under den? Golvgips? Vanlig spånskiva? (Golvspånskiva känns overkill på 28 mm trall skruvad cc 60)

Det finns ju fukttålig spånskiva, men de kostar 3 ggr så mycket.
Kan man köra en vanlig golvprimer på spånskivorna för att få den tåligare mot fukt?
Är ganska säker på att vatten inte kommer sippra in i någon större omfattning då jag satt alla skjutpartier osv på en rejäl syll. Markfukt kommer ju det däremot bli, åtminstone tills trallen är isolerad ordentligt.
 
IMAG0638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slänger in en bild på schabraket när jag ändå håller på.
 
Oljehärdad board kanske?
 
Ett oisolerat uterum blir väldigt fuktigt under vår och speciellt hösten när temperaturen svänger mellan natt och dag.

Vi har ett växthus som i princip används som ett uterum. På hösten möglar dynor och annat som tar upp fukt. Det blir ordentligt med kondens som rinner på väggarna under nätterna. Spånskivor och laminatgolv lär suga åt sig fukten och bli svampiga med tiden. Ett trägolv känns vettigare här. Ett alternativ till trall kan vara ett enkelt massivt trägolv som t.ex. Byggmax säljer billigt. Ger ju en lite mer ombonad känsla om det är det TS är ute efter. Massivt trä klarar ju fukt bättre än spånprodukter även om det förstås kommer slitas.
 
Redigerat:
verktygsgurun skrev:
Ja konstruktionen går att förbättra på egen hand, dels med en plåt och lite extra fog.
Hur menar du att man ska göra med den extra plåten? Var sätter man den? Vad är den till för?
 
I vår ombyggda altan till uterum: (isolerade väggar, tack och golv)

Golvet:
Jag rev bot trallen, asfaltboard+120mm isolering, sedan på med trallen samt åldersbeständig plast + foam, sedan laminatgolv. Håller sig torrt och fint i tre år nu.
 
  • Gilla
Dahlis1
  • Laddar…
tlundberg skrev:
Hur menar du att man ska göra med den extra plåten? Var sätter man den? Vad är den till för?
Plåtbleck under bottenskenan med uppvik vid stolparna. Det skall vara lägre golv på utsidan än i själva rummet. Den är till för att säkra att det inte läcker in vid stolparna. Det brukar inte vara några problem vid den sidan där skjutpartiet löper i det yttre spåret, men det partiet som löper i det innersta spåret är det mer risk att det läcker in nere vid stolpen.
 
Redigerat:
jag har laminat i mitt uterum, köpte platonmatta på byggmax och la golv direkt på det!

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.