HAr köpt köp (Tibrokök) i Vitlaserad ek (matt) och köpt ett oljatekgolv till köket som för övrigt går i vitt, Nu vill damen ha matta bänskivor och jag säger att det är mer praktiskt med polerade, har någon något råd att komma med?

Johan

Färgen är svart på skivorna eller mörkgrå
 
matt är snyggt men ack så opraktiskt. Stenen är ju skitdyr, varför sabba den på det viset? ThorSten kan nog berätta mer när han snubblar över denna fråga.

Jag slängde en trånande blick på de matta skivorna när vi köpte köket, men drog slutsatsen att det endast är ögonfröjd som passar i coffeetabletidningar såsom Residence.

 
Japp. Polerad.
 
Vi har valt matt för att det är sååå ------ :-X:a snyggt!!
Men jag tror oxå det är mera praktiskt med polerad. Tiden får visa. De har precis monterat ihop köket och det blev kanon. När vi var och tittade på skivorna och vi fick syn på den matta fanns ingen återvändo. Det får kosta lite tid. Hoppas det är värt det. Vi har också Tibrokök med vita matta luckor.
Mvh
 

"Jag slängde en trånande blick på de matta skivorna när vi köpte köket, men drog slutsatsen att det endast är ögonfröjd som passar i coffeetabletidningar såsom Residence. "

Bra talat Fasting!!!!!

När någon vill köpa en dylik tingest av mig brukar jag avråda och förklara varför. Om man ändå vill ha den så vet man förhoppningsvis vad man ger sig in på efter förklaringen........

Verkligheten är helt enkelt att mattslipad sten kräver en hel del arbete!

Men då den är vacker och väldigt populär hos inredningsarkitekter och inredningstidningar så köper folk den trots att de får varningar från stenförsäljarna.

Problemet beror på ytfläckar. För att förstå detta, måste vi ta en närmare titt på svart granit.

För den absolut övervägande majoriteten av svarta granitsorter är den svarta färgen faktiskt en optisk synvilla!

Tittar man på undersidan av bänkskivan, där den inte har polerats, så ser man den verkliga färgen som oftast är ljust grå. Ju bättre polerad stenen är desto mörkare blir den ända till den punkt när den är maximalt polerad och har blivit svart. Det är därför en mattslipad sten inte är riktigt lika svart som en polerad sten trots att de är av samma stensort.

Men det finns även ett annat sätt att få stenen att se svart ut, nämligen att väta den. När den grå stenen är blöt ser den svart ut. (Det här är samma effekt som när man får vatten på en grå t-shirt. Den mörknar, trots att varken vattnet eller t-shirten egentligen har ändrat färg.)

Om det är vatten som gjort stenen mörkare, blir den ljus igen när vattnet avdunstat, men är det t.ex. olja, svett från fingertoppar m.m. kommer den svarta fläcken att vara kvar tills man rengjort stenytan med stenrengöringsmedel.

Vad kan man göra åt detta? Tja, universalreceptet mot fläckar i granitbänkskivor är att impregnera dem med ett stenskyddsmedel. Men det kommer inte att hjälpa i det här fallet!

Detta beror på att impregneringsmedlet är avsett att fylla porer och mikrosprickor i stenen med en "propp" så att färgade vätskor inte skall kunna komma in i stenen. Det fungerar oftast inte på stensorter som diabas eller basalt (som svart granit vanligen består av) då dessa stensorter är så täta att inte ens impregneringsmedlet kan komma in i dem. Och dessutom beror ju problemet i detta fall på ytfläckar, inte djupfläckar, så stenskyddsimpregnering (som är en "under-ytan-produkt") fungerar ändå inte!

Alltså: Köp en mattslipad sten om du tycker om att putsa och gnugga, annars är det polerad sten som gäller!

MvH
Thorsten
 
Har renoverat mitt kök för två år sedan Ville ha sten men inte någon "gravsten" således fick det bli matt med av Stencentrum i GBG fick jag tipset att man kan borsta stenen den får då struktur är matt - mkt snyggt tycker jag. I mit kök blev det svart granit Nero Asoluto - borstad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.