Hej

Jag har precis skaffat mig ett hus med fjärvärme. Installationen är från -76 och är en kombination med en 170l varmvattenberedare (Skall se över och byta den till nästa vinter). När man installerade den så återanvände man expansionskärlet som fanns på vinden. Jag ser 2 rör som går upp till expansionskärlet. Ett kraftigt från 170l tanken och en retur(dropprör) ser det ut som. Det mynnar bara ut mot brunnen.
Jag ser tyvärr ingen tryckmätare alls för elementen, måste det finnas ?
Kan det sitta vid kärlet på vinden?
Jag skall inspektera expansionskärlet i morgon om jag hinner åka ut till huset, den är inlindad i isolering på vinden.
Min fråga som har dykt upp är att jag skall lägga om papptaket och från expansionskärlet så är det en genomföring upp på taket som jag skulle vilja ta bort. Kan det röret på expansionskärlet ha en funktion även för fjärrvärmen, eller kan det vara pluggat sedan tidigare.
Kanske kan prova att sänka ned något i expansionskärlet för att se om jag träffar vatten?
Jag är lite ny och dum på detta område, så raåd efterfrågas av er :).
Tack
Michael
 
Du kan inte ta bort röret genom taket om du vill ha kvar expansionskärlet på vinden. Kärlet behöver det för att kunna andas, och i ett katastrofläge koka över.
En lösning är att kapa bort expansionskärlet och montera ett tryckkärl med säkerhetsventil och manometer nere i pannrummet istället.
Men om du ändå ska byta fjärrvärmeväxlare så lär du ändå få ett med inbyggt kärl.
I dagsläget behövs ingen tryckmätare även om det är bra att ha. Du fyller helt enkelt på vatten tills det rinner ur det lite tunnare skvallerröret. Då är systemet fullt.
 
Hej

Tack för svar, det befarar mina tankar. Jag var upp och kröp omkring och undersökte expansionkärlen. Det ser ut som ett 10-15l kopparkärl. Jag provade att från taket sänka ned en järnbit för att se om det var pluggat, men det var det inte. Jag misstänker att det var ett öppet kärl och att det faktiskt var tomt. Jag undersökte även anslutningarna och den undre som skall ha vatten i sig var ganska rostig. Jag öppnade ventilerna lite på centralen och fyllde på lite vatten. Jag provade sedan att sänka ned järnbiten igen och tyckte den blev fuktig och rostbrun. Fyllde på lite vatten bara. Jag vet inte hur kopplingen håller och om det är mycket skit i tanken som skulle flyta omkring i vattnet om jag fyller på till det kommer tillbaka i droppröret :(.
Jag har tillräcklig värme på övervåningen för att kunna bygga om och flytta in till februari, utan att riskera för mycket.
Mitt dilemma blir om jag fyller upp expansionskärlet och det börjar läcka som fan över vinden och fjärrvärmecentralen pajjar ihop. Då blir det inte kul. Skiten måste funka till sommaren ;-).
Om det nu är ett öppet kärl (Kollar dokumentationen som medföljde huset) som är tomt, så används det väl inte och jag vågar inte fylla på det då det var ganska rostigt i anslutningarna, kan man inte kapa takgenomföringen?
Kan jag inte sätta dit en gummislang som leder bort vatten vid överkokning, vilket borde vara omöjligt men för att vara på säkra sidan, eller har röret någon annan funktion som gör att längden på röret är viktigt?
Många frågor och funderingar. Jag ringde även fjärrvärmeleverantören, men de har inte tid att komma och inspektera denna vecka och takläggaren börjar i morgon :-/

Tack för era synpunkter och råd
Michael
 
Det är ett öppet kärl du har. Om det fylls på när du fyller på systemet så är det inkopplat och används. Problemet är ofta att man har haft för lite vatten i systemet så kärlet är tomt, då får du expansionen i röret istället och det rostar sönder med tiden. Skadan brukar bli precis i anslutningen till kärlet.
Om ditt kärl börjar läcka så pajar inte din fjärrvärmeanläggning för det, däremot kan du få en fuktskada på vinden kanske.
Visst kan du koppla en slang istället för röret men den ska då vara av samma dimension som röret och mynna ut där det inte kan göra skada.
Släpper du änden på slangen på vinden kanske du får problem med kondens
 
  • Gilla
PularMike
  • Laddar…
För att förtydliga, nivån i kärlet stiger ju varmare vatten som du skickar ut i ditt värmesystem. På sommaren sjunker nivån när vattnet svalnar.
 
Tack Lordi

Det är skönt att läsa något som jag förstår :). Jag kommer kapa röret och slanga ut det på sidan av huset istället.
Jag blir dock lite sugen på att fylla upp expansionskärlet för att se om jag får bättre tryck i elementen. Jag får nog vänta till det blir kallare och jag behöver mer värme :). Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.