Hur skall jag lättast kunna bli av med radon från en källare?
 
Du måste börja med att ta reda på var radonet kommer ifrån. Från byggnadsmaterial eller från marken.
 
Det enda sättet är väl att fixa ventilationen....
 
MrMagic skrev:
Det enda sättet är väl att fixa ventilationen....
Nej, kommer radonet från berggrunden är det billigare och enklare att installera en radonpump eller radonbrunn som ser till att radonet inte kommer in i huset.
 
Hur monterar man en radonpump i ett befintligt hus ? Trodde man var tvungen att ha rör under plattan då...
 
MrMagic skrev:
Hur monterar man en radonpump i ett befintligt hus ? Trodde man var tvungen att ha rör under plattan då...
Bygger man nytt bör man lägga rör under plattan så att man enkelt kan suga ut radonet. I äldre hus kan man borra ett eller flera hål genom plattan som man använder för att skapa undertryck under plattan och därigenom suga ut radonet.

Sen behöver inte pumpen sitta i huset. Man kan ha en radonbrunn strax sidanom huset. I det här fallet så skapar pumpen undertryck i marken som gör att mindre gas kommer in i huset.
 
Angående hälsoriskerna med radon i inomhusluften, så ökar lungcancerrisken i grova drag med c:a 10% per 100 Bq/m^3.
Med andra ord - Så länge du inte röker är det ingen större fara med korttidsexponering. Den rapport som jag läste detta i finns även den på SSI:s site under Radon/hälsorisker.

Sedan så är det annan femma om man vill ha förhöjda värden i huset - jag vill inte det iaf..

-Men oroa er inte för mycket för lungcancer så ni väljer en förhastad lösning på radonproblemet bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.