Hej!
Har en kompis som håller på att bygga en liten friggebod. Han tänkte koppla in el centralen via en 16 handske då friggeboden kommer flyttas efter vintern.
min fråga lyder då hur mycke kan man ta ut från den?.
Han tänkte ha kyl,mikro,element,spottar,tv,vanliga uttag och ett uttag som han tänkte ha till husvagnen som kommer stå utanför.
Kommer det gå?

Hoppas det inte blev allt för rörigt:)

Mvh sibben
 
16 A räcker i bland till att driva ett helt hus, så till en friggebod som är någorlunda isolerat räcker det säkert, frågan är väl om vilken huvudsäkring han har till det "riktiga" huset.
 
Ur ett 16 A trefasuttag kan man plocka ut 16 A per fas.

//Patrik
 
Jag har 16A som huvudsäkring till hela huset. 70kvm, byggt som vinterbonat fritidshus 2009, direktel stött av en vedkamin.
2,5 personer i hushållet och vi snålar inte på varmvattnet.
Jag tror att det klarar sig så länge det är tre faser som är någorlunda balanserade.

skickat från en telefon nära mig.
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Ur ett 16 A trefasuttag kan man plocka ut 16 A per fas.

//Patrik
No shit, Sherlock !!!! :eek: :eek: :eek:

:)

I vilket fall går det att kräma ur 11kW, vilket borde räcka till att göra vilken friggebod som helst till bastu.

Vi har 16A till hela huset, och det fungerar än så länge bra. Nu brukar friggebodar inte ha samma isolering i väggar och tak, men jag tvivlar ändå på att det ska vara några problem.
 
Okej tack för snabba svar!
Ska höra vad han har för huvudsäkring i riktiga huset.
hur skulle ni lägga upp delningen av säkringar?

Passar på att fråga vad skulle ni rekommendera för spottar? Finns ju en uppsjö av dom:p
Mvh sibben
 
Mikael_L
Tänk på att ni ska ha endast enfasbelastningar i friggeboden om ni inte har en undercentral.
Att blanda en och trefaslaster är NO-NO!! utan att dela upp det på olika säkringsgrupper.

Och nollan ska delas upp på ett enda ställe, och det ska göras omsorgsfullt.
 
Svarar inte helt på din fråga, men minskar urvalet, välj bort 230V spottar....
 
Problemet är knappast att belysningen drar ström, den strömmen är princip försumbar i sammanhanget. Det som det kan bli lite problem med är husvagn, micro och värmen särskilt husvagnen.
 
Okej tack för svar igen!
Bara att börja leta spottar då:p
så det kan bli hårt att få med uttag för husvagnen?

mvh sibben
 
Ska man strunta i uttaget till husvagn eller tror ni att det räcker?

mvh sibben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.