I sovrummet har vi pappspänt tak i ganska gott skick förutom att det är lite solkigt och att det på ett ställe är en fläck efter en gammal vattenskada. Vet inte vad det är målat med för färg idag. Jag skulle vilja fräscha upp det genom att måla om, men är lite tveksam till limfärg.

Hade funderat på att schellacka fläcken och sedan måla hela taket med Gysinges matta linoljefärg, tror ni det blir bra? Eller finns det bättre alternativ?

 
Vi använde "vanlig" vattenbaserad takfärg, tror det var Beckers Elegant. Rollade två-tre gånger.
Blev jättebra, har haft den till alla tak i huset utom köket.
 
Ursäkta om jag lånar din tråd, har sökt en massa men inte riktigt hittat det jag söker. Jag har som dig ett tak i spännpapp som det är några fuktrosor i (gammal takläcka). Hade tänkt måla i helgen men upptäckte nu att det är målat med Limfärg. Borde ha förstått det då taket ser lite kritaktigt ut. Läser olika bud om vad man gör vid en ommålning.
Så till min undran: Jag behåller gärna limfärgen, kan jag bara borsta av och måla över då? Kommer det att täcka "rosorna"? Vad händer om jag måste måla flera lager vid "rosorna", måste jag måla hela taket i många lager då?
Hoppas vi båda får svar! ;)
 
Som sagt, ska man inte ha schellack på fuktrosorna först?

Spring till bokhandeln och leta reda på en byggnadsvårdsbok! "Så renoveras..." är alltid bra. "invändig renovering" tar säkert upp detta den också!

Kan fö meddela att vi inte börjat måla än, men har i slla fall konstaterat att taket är ommålat med någon slags modern färg minst en gång - så limfärgståget har redan gått för oss.
 
Har du provat Gysinges matta tidigare? Vi håller på med innertak i trä ocvh efter evigheters skrapande börjar all j-kla plastfärg vara borta. Nu funderar vi på färgvalet och Gysinges vanliga linolja är lite väl jobbig att stryka - går väl an på väggar och golv -men i tak....... Är den matta likadan? Har någon erfarenhet av den där tyska eko-färgen som tydligen ser ut som linolja? Läste om den i Gård och Torp.
 
Vi har Gysinges matta i taket. Den är verkligt fin. Den känns mer som en "modern" färg att stryka ut och täcker bra. Jag tyckte dock att den tog längre tid på sig att torka än de skrev, och jag målade tre lager. Tyvärr ser man inte så mycket på en bild, men den ser ut som limfärg. Den tyska färgen har jag ingen erfarenhet av, men de kan ju en del om byggnadsvård i den delen av världen också. :)
 
Om man målar taket med linoljefärg så ska det ju egentligen inte behövas nåt mer för att täcka fuktrosorna men i vårt tak där vi hade en gammal fuktskada räckte det inte att vi spärrade med linoljefärg. Efter ca 6 månader hade de bruna ringarna kommit tillbaka. Vårt tak är av papp men målat med vanlig takfärg. Vi målade över fläcken 2 ggr med linoljefärg och sen 3 lager takfärg...det behövdes eftersom taket var nikotingult...

Nu har vi renoverat rummet ordentligt (sist var det bara uppfräschning) och denna gången har vi spärrat fläcken med 2 lager schellack och sen målat 1 gång med takfärg (2 ggr på själva fläcken) Vi hoppas detta räcker så att den håller sig borta nu. Kan kanske vara värt att tänka på om ni fundrar på att måla med matt linoljefärg att för säkerhets skull spärra med schellack först...
 

Dum fråga kanske ;), men ROLLAR eller målar man med PENSEL?
Jag har köpt en färg från färgaffären som luktar pyton (kommer inte i håg namnet) som jag skall måla med i morgon...

Sophie skrev:
Om man målar taket med linoljefärg så ska det ju egentligen inte behövas nåt mer för att täcka fuktrosorna men i vårt tak där vi hade en gammal fuktskada räckte det inte att vi spärrade med linoljefärg. Efter ca 6 månader hade de bruna ringarna kommit tillbaka. Vårt tak är av papp men målat med vanlig takfärg.  Vi målade över fläcken 2 ggr med linoljefärg och sen 3 lager takfärg...det behövdes eftersom taket var nikotingult...

Nu har vi renoverat rummet ordentligt (sist var det bara uppfräschning) och denna gången har vi spärrat fläcken med 2 lager schellack och sen målat 1 gång med takfärg (2 ggr på själva fläcken) Vi hoppas detta räcker så att den håller sig borta nu. Kan kanske vara värt att tänka på om ni fundrar på att måla med matt linoljefärg att för säkerhets skull spärra med schellack först...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.