Hej!
Jag har en blandare i köket som sitter på väggen, är det möjligt för en vvsare att skarva ner den till under diskbänken så man kan koppla in en blandare som är i diskbänken? Hela köket ska göras om så bilning etc är inga problem. Det jag kan tänka mig är att det inte skulle vara tillåtet qtt sarva rör i väggen. Någon som vet?
 
Ja det brukar vara fullt möjligt att lösa. Beror förstås på hur rören går i väggen men vanligtvis kommer dom nerifrån och då är det bara att bila fram dom i lagom höjd så att man kan skarva i vaskskåpet. Vaskskåpet tätas sen i vanlig ordning i botten och hålet lagar man inte utan man låter kopplingarna vara synliga så att det går att upptäcka eventuella läckage.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Eftersom det var gamla rör och i en lägenhet verkade inte VVSaren som jag pratade med så sugen på det förslaget tyvärr. Problemet har ju uppkommit när vi vill ha en diskmaskin och att det finns fler och finare blandare att välja på när man har blandaren i diskbänken. Så han föreslog en blandare där vattnet kommer in idag och sedan ett rör från blandaren genom diskbänken ner under vasken och där koppla in diskmaskinen. Vilket jag tycker är skit fult, men men vad ska man göra :/
 
Ring en annan rörläggare.
 
Ja jag får nog göra det och se om någon annan vill ge sig på det :p
Dock om rören kommer rakt in i väggen istället för nedanför så undrar jag om man får lov att skarva och bygga igen det då?
 
Inga skarvar i vägg om du inte bygger inspektionslucka som är fukttätad och leder ut ev läckage synligt via ex skvallerrör
 
Ja det var det jag misstänkte. Så i princip skulle jag kunna skarva ner rören utanpå väggen, bygga en liten låda att ha framför som går att ta bort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.