Hej Liro.
Tror att de flesta inte förstått att väldigt många 1~motorer är 3~ men att man har en konding som simulerar tredje fasen. Då är det bara att ta bort kondingen, mycket riktigt som du skrev och köra på 3~.
Att du fick olika mätvärden kan beror på glapp med testpinnarna. Det är svår, nästan omöjligt att mäta induktansen i en spole för när du skickar dit mätpinnarna så skickar du ström som ger ett fält ...osv.... efter ett tag stabiliserar det sig men man får ändå fel värden.

Sedan vet jag inte vad några snackar om att det blir fel signal vid frekvensstyrningen osv. tre triacar duger samt att en av faserna, vilken som helst tar man ström från till tidsförskjutningen tills triacarna slår till. Värre än så är det inte. Man kan göra det "digitalt" med 0-spänningsdetektorer osv, men det blir inte bättre.

Fast det jag undrar är följande, har du inte en liten knapp med läge I-II-III redan på pumpen så den ger 3 hastigheter? Det är ju ruskigt vanligt.
 
Den mätningen Liro skriver om tidigare tyder på att det är en motor tillverkad och avsedd endast för enfasdrift. Visst finns Steinmetz-kopplade motorer 3-fas med konding som du säger, men de är inte så vanliga mer än som nödlösning och särskilt inte för små cirkpumpar. Det övriga du skriver om simulerad fas via konding, tre triacar osv ligger tyvärr bortom mitt förstånd.
 
Iiro skrev:
Hej på er..Tänkte fråga er om det skulle vara lönt att prova varvtalsreglera cirkulations pumpen via plc styrd frekvensomformare. För att hålla en optimal returtemp från radiator kretsen. blir ingen dyr investering då jag har nästan alla grejerna men en del arbetstimmar blir det...
Har du fått grejerna gratis och vill lägga lite tid för att det är kul, så kör på.
Själv hade jag köpt en pump med inbyggd varvtalsreglering, typ Grundfos Alpha2.
 
Hej GK100.
Håller inte riktigt med dig. Min erfarenhet från alla de diskmaskiner och tvättmaskiner och cirk pumpar mm jag har slaktat är att det allra mesta är simulerad 3~.
För att en motor skall snurra krävs ett roterande magnetfält i statorlindningen. Man måste ha minst 2 poler dvs 2 lindningar. Men man har oftast fler. Med en enda lindning och en fas så roterar inte fältet. Det vrider sig fram/åter bara. Skillnad om man har en motor med kollektor/borstar/kol. De är nästan alltid seriekopplade och då funkar det. Men kollektorlösa måste ha ett roterande fält så det blir liksom 3~. Alternativet är de små sk, jag tror jag säger rätt namn nu, skärmpolsmotorer. De roterar med nästan synkron varv bortsett från lite eftersläpning. Finns i tex avloppspumpen på tvättmaskin/diskmaskin. De har en extra "startlindning" bestående av 1-2 varv grov koppartråd på järnkärnan så att motorn skall starta åt samma håll. Den går på 1~och kan teoretiskt starta åt båda hållen beroende på när man slår på strämmen i förhållande den 50 Hz vi har i nätet.Flyttar man över den trådslingan går motorn åt andra hållet. Så har jag fått göra på den motor som driver havreskruven på min gamla brännare så den snurrar rätt. De motorerna är lite svårt att varvtalsstyra med en vanlig triac. Går bara inom vissa gränser. De måste ha frekvensstyrning om det skall fungera bra.

Håller med Iordi att jag skulle åsså satsa på en "vanlig" billig cirk pump med 3 hastigheter, finns på bla Rinkabyrör. Tror även Jula har. Inte säker. Kostar runt 600:-
 
Redigerat:
"Simulerad trefas" med en kondensator är det även på motorer som är lindade endast för enfas. Dock är inte lindningarna likadana vilket visar sig genom resistansmätning. En trefasmotor kan gå på endast en fas även utan kondensator. Dock kan den inte starta på en fas. Det är då kondensatorn behövs.

Det går att göra en motorstyrning med en triac om vi pratar om enfas. Den är bra till likströmsmotorer i borrmaskiner och liknande, men mindre bra till asynkronmotorer. Hur man gör en trefas motorstyrning med tre triacar förstår inte jag. För kanske 20 år sedan använde man tyristorstyrningar för att varvtalsreglera asynkronmotorer. Då var det inga triacar, men tre tyristorer och tre dioder.
 
Är det inte enklare att börja med att justera in flödena över varje radiator. Att strypa så mycket så returen närmar sig rumstempen gör att man måste hålla högre framledning för att få samma värme inne vilket kan vara önskat ibland och ibland inte.
 
Snälla Avemo, det ju nästan precis det jag skrev fast tvärtom. Man använder simulerad trefas och har en trefas lindning men ersätter den saknade fasen med en konding.(Kondensator)

Det går inte resistansmäta spolen/indningen med en vanlig Ohmmeter. Den skickar ström som ger ett fält och resultatet blir fel. Det är spolens induktans som skall vara lika. Men om man håller kvar mätpinnarna länge nog kan man få ett "sådär" värde. Det duger för att se att det inte är genomslag eller alltför stor skillnad. Man måste ha en sk "megger" som meter induktans i lindningarna.

Trefasmotor kan inte gå på 1 fas men på två går det bra. Men då får man inte belasta så mycket så den "kommer ikapp" baklänges den felande/saknande fasen. Sedan blir lindningarna varma dessutom. Starta går naturligtvis ej, det har du så rätt i.

Skillnaden mellan triac och tyristor är att tyristorn är som en diod men öppnar inte i framriktningen med mindre den får en styrspänning. Den kan användas i likströmskretsar. Triacen är som två motriktade tyristorer med gemensam styre och funkar för växelspänning.

Citerar:Den är bra till likströmsmotorer i borrmaskiner och liknande,
Vad jag vet går borrmaskinerna på 240V~ 1 fas, och styrs med just triac. Menar du likströmsborrmaskin så pratar vi batteridriven skruvdragare. Där har man tyristor.

Det går att styra med en 3~ med tyristor som du säger om man har likriktat varje fas med en diod först å då har man tyristor precis som du säger. Den styrdon jag har totat ihop i min källare som jag använder till olika tester har jag dock använt triacar, Slipper likrikta. Sedan har jag en modell där man känner av nollgenomgången å det får styra gaten istället. Det blir lite bättre precision och mera grejer förstås.
 
För i världen, på farfars tid, alltså när huset där jag bor byggdes, anpassade man rörtjockleken lite beroende hur många och stora element som satt på varje ledning. Sedan ställde man in ett flöde med den där "kranen" i mässing ni vet som brukar sitta fast. Inga termostat på elementen. Sedan så reglerade man hela flödet med shunten.

Det är så det funkar hemma hos mig, men det är som sagt ett äldre system och svaret är nog inte adekvat för frågeställaren, trådskaparen. Han vill ha lägre flöde genom att styra hastigheten hos en extra cirk.-pump.
 
Skalman. När det gäller lindningarna ville jag förtydliga att det kan vara en motor som är speciellt lindad för att köras på enfas. I så fall kan det mycket väl vara olika resistans i lindningarna vilket i sin tur kan ge problem med felmeddelanden om det är en lite mer avancerad frekvensstyrning. Angående resistansmätning ger jag mig inte. Man kan visst mäta resistansen i lindningarna med en vanlig ohmmeter. Den mäter med likström och induktansen i motorn påverkar inte resultatet.

Angående borrmaskiner, triacar och tyristorer börjar vi komma ganska långt från ämnet. Jag menade borrmaskin med sladd. Den går på enfas 230V och har en likströmsmotor som även kan gå på växelström. Man behöver ingen likriktare till tyristorstyrningen jag beskrev och man använder inte tyristorer i batteridrivna borrmaskiner.
 
Iiro skrev:
Jaa det kanske inte blev så lätt som jag tänkt mig..:). Tänkte bara koppla pumpen som en vanlig D koppling men när jag ohm mätt så har två lindningar 98 ohm och en 198.. är visst en annorlunda konstruktion på enkomt 1 fas byggda motorer..
Om motorn bara har två lindningar så måste ena änden av båda gå till en fas medan andra ändarna går till kondensatorn respektive nollan. Då mäter du med dina tre mätningar dels var lindning för sig och dels de två i serie. Då är det helt logiskt att en mätning ger dubbla värdet av de övriga.

Erik
 
Skalman skrev:
För i världen, på farfars tid, alltså när huset där jag bor byggdes, anpassade man rörtjockleken lite beroende hur många och stora element som satt på varje ledning. Sedan ställde man in ett flöde med den där "kranen" i mässing ni vet som brukar sitta fast. Inga termostat på elementen. Sedan så reglerade man hela flödet med shunten.

Det är så det funkar hemma hos mig, men det är som sagt ett äldre system och svaret är nog inte adekvat för frågeställaren, trådskaparen. Han vill ha lägre flöde genom att styra hastigheten hos en extra cirk.-pump.
Det är väl så det funkar i dag också fast man inte har mässingvred man ställer flödet i kopplet på varje radiator och behöver man justera in olika grenar av värmesystemet finns det stad ventiler eller en vanlig skjutventil och shunten används till att blanda med lite returvatten så framledningen blir ok. Det är omöjligt att ställa flödet på ett ställe och få det bra.
 
Nähäpp.....
Jag har aldrig sett eller mätt upp en simulerad trefasmotor där lindningarna var olika för att köras alltså på enfas. Men okej, jag kan ha fel där.

Induktans uppstår medan det går ström genom spolen. När du lägger dit Ohmmätaren skickar den ström genom spolen. Det blir fel värde. Även om man kommer till ett acceptabelt värde. Så vi får väl vara oense på den punkten då. Kan gilla dig för det.

Borrmaskin med sladd har en seriemotor där kollektorn skickar ström genom rotorns spolar i serie med fältlindningen. En sådan motor kan naturligtvis köras på växelspänning, men jag kallar dem inte likströmsmotor, de borde heta just seriemotor. Fördel med dem är att de är starka men drar ström förstås samt nackdel- nöter på borstarna.

Undrar vad du styr din batteridrivna borrmaskin med.

Men du har rätt. Vi kommer från ämnet. Tror inte andra är intresserade av vår lilla "polemik" här. Så jag ger mig.
Ha det.
Skalman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.