pefo skrev:
Swerot:
Jag hade många diskussioner med kinesiska tillverkare om elektronik jag ville sätta in i bilar, men svaret var alltid detsamma: "Hur skall vi veta det? Vi har inte snö och minusgrader här!".


Vad var det för märkligt svar?! Gissar att det var RH-garanti på prylarna från den tillverkaren. Lyckligtvis finns det lite seriösare tillverkare även i Kina. Undrar vad exvis ett företag som Ericsson skulle säga om ett sådant svar... hmmm.
haha, det är inte så märkligt som det låter, jag har fått liknande svar. Brosan bodde ett tag i Kina, värdelös internetuppkoppling, ringde och klagade till företaget. "Betala mer så ökar vi!", trots att han hade den uppkoppling med störst "kapacitet".
 
Redigerat:
Sitter i samma funderingar när det gäller el på vinden, för svalt och fuktigt för att elektroniken ska överleva eller för varmt så risken för att det tar eld finns? Jag ska dock ha hela mitt ljudsystem, nätverk, och servrar installerat där tänkte jag-

Alex
 
Allexx_909 skrev:
Sitter i samma funderingar när det gäller el på vinden, för svalt och fuktigt för att elektroniken ska överleva eller för varmt så risken för att det tar eld finns? Jag ska dock ha hela mitt ljudsystem, nätverk, och servrar installerat där tänkte jag-

Alex
Det beror ju på hur det är byggt och omgivningen, är det isolerat t.ex.?
Upp och mät temperaturen en solig sommardag och en svinkall blåsig vinternatt.

Jag hade ju försökt ta tillvara på värmeenergin från elektroniken genom att ha den i huset och inte elda för kråkorna.
 
Hmm, jo det är ju sant. Dock är inte allt på konstant. Kanske bygga en ventlierad box på vinden då där allt får vara och dra ventilationen in i huset så värmen kommer in. Och då får jag ju undan allt som jag vill samtidigt som jag får in värmen. Bara en tanke
 
Vad avser temperaturen (kylan) är det nog ingen fara, tvärtom!

Men är det en kallvind kan det dock bli tal om hög luftfuktighet? Eftersom korrosionsprocessen startar när luftfuktigheten (RH) går över 60% är det väl kanske inte så bra att ha elektronik där? Så länge enheterna är aktiva och genererar värme kommer RH att hållas nere lokalt runt enheterna. Men stänger du av dem kan du eventuellt få problem med tiden?

En annan aspekt är brandfaran. Om du skall placera något på vinden bör det inte göras så att överskottsvärme inte kan ventileras bort. Du vill inte ha överhettad eletronik på en vind tillsammans med trä, spån, isolering, och annat man brukar hitta i dessa utrymmen.

Personligen har jag varit med om att elektronik gått sönder och t.o.m. att det börjat ryka (p.g.a. kortslutning eller överhettning). I boytan märker du detta snabbt om du är hemma. På en vind är det ju inte lika påtagligt av förklarliga skäl. Du bör alltså placera någon form av brandvarnare i nära anslutning till enheterna. Helst en sådan som kommunicerar med övriga brandvarnare i huset.

Saker att ha i åtanke är alltså:
* Luftfuktighet
* Brandfara

Personligen hade jag nog valt att ha elektroniken inne i boytan om det hade funnits möjlighet till det.
 
MathiasS skrev:
har tex haft en accesspunkt/router på vinden i många år nu och den verkar må fint.
Jag gissar att den är igång 24/7?

Problemet med korrosion vid RH > 60% riskerar ju att inträffa först om enheten stängs av (d.v.s. slutar generera värme).

Så länge prylarna används borde det således vara lugnt.
 
Exakt. Den står i en papplåda och är alltid på.
 
Är det en vind utan några fuktproblem funkar det utmärkt. Ha grejerna i ett rejält skåp med ett par galler för ventilation så slipper du mycket av damm och risk för insekter som bygger bo.
Var i Japan nyligen och såg installationer av basstationer där vissa delar var installerade i plåtskåp uppe på hustaken utan någon klimatanläggning. Luften i skåpet är princip densamma som utanför och sommaren i Tokyo är fuktig och varm. Nu generar dessa prylar en del värme, men som sagt, på en normal vind och i ett skåp ska det funka bra.
 
Borde vara risk för överhettning av elektroniken på sommaren då det kan bli riktigt varmt på en vind.

Har du grejerna i en låda kanske en rejäl temperaturstyrd fläkt kan råda bot på det.
Ev. med en tilluftkanal med uteluft.
 
Jag har en del av min elektronik på vinden (har dock flyttat ut en del till garaget.

JAg gjorde så sådant att jag byggde en "låda" som var isolerad på vinden, satta sedan temperaturstyra lågvarsfläktar som tog och gav tillbaka luft direkt ifrån boytan på ovanvåningen. Kan tillägga att fläktarna gick hela tiden oavsätt temperatur dock gick de upp i varv vid högre värme.
Detta fungerar i princip som en tillbyggnad av befintlig boyta
 
mandg skrev:
temperaturstyra lågvarsfläktar som tog och gav tillbaka luft direkt ifrån boytan på ovanvåningen.
Det låter som ett potentiellt bra sätt att skaffa sig mögelproblem på vinden? Fast du har ju inte avslöjat exakt hur du gjort.....boyteluft ut på vinden är förstås ett big nono....
 
Jag har en del av min elektronik på vinden (har dock flyttat ut en del till garaget.

JAg gjorde så sådant att jag byggde en "låda" som var isolerad på vinden, satta sedan temperaturstyra lågvarsfläktar som tog och gav tillbaka luft direkt ifrån boytan på ovanvåningen. Kan tillägga att fläktarna gick hela tiden oavsätt temperatur dock gick de upp i varv vid högre värme.
Detta fungerar i princip som en tillbyggnad av befintlig boyta
 
Nja Gjorde en tillbyggnad på vinden som är direkt ansluten mot boytan.

Har byggt ett rum på vinden :) i mindre format, ingen av luften ifrån boytan går ut på vinden utan är begränsat till "lådan" där utrustningen finns, och ja lådan är plastad upp mot vinden. (och ej mot boytan.)
 
På det stora hela ska man nog inte klydda till det mer en nödvändigt. Har exempelvis en accesspunkt på vinden som sitter utan pappkartonger och annat och har så gjort några år. Driftstemperaturområde på mycket konsumentelektronik ligger på runt 0-45 grader Celsius. Den nedre gränsen passeras lätt på en kallvind, den övre är mer tveksam även en het sommardag.
 
Allexx_909 skrev:
...mediacenter, media-servrar...
Hårddiskar tar ordentligt med stryk om de har det för varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.