Har ett garage c:a 20 kvm + 15 kvm carport med en överbyggnad som är c:a 35 kvm.

I garaget är där två elradiatorer och på övervåningen sitter en luftvärmepump som börjat "skorra", troligtvis är ett kullager paj och jag orkar inte skruva isär skiten och byta detta. Den klarar dessutom inte att hålla underhållsvärme 8-10 grader så jag vill byta denna.

Frågan är:

Ska jag köra på ett singelsystem och elradiatorer i garaget, eller ska jag passa på att köpa ett multisystem med innedelar både i garage och övervåning? Är 20 kvm ett för litet utrymme att köra en luftvärmepump på? Blir det någon kostnadsbesparing mot att ha elradiatorer på detta utrymme?

Tacksam för svar (y)
 
Nyckeln för att räkna ut återbetalningstid ligger i att få en uppskattning av nuvarande förbrukning.

Min gissning är att du relativt snabbt kan räkna hem det om du köper en billig lvp (typ Jula för 4995) och installerar själv. Men detta är bara en gissning än så länge.
 
Men kan man installera det själv? Läste att man behövde vakuumtrycka ledningarna och massa annat klabb. Jag orkar inte krångla så jag ringde och beställde en "split" utedel med två mitsubishi innedelar. 22000 installerat o klart skulle det kosta.

Får bli så.. även om jag kanske inte kommer tjäna in det på många år..
 
Det är väl garagedelen som blir lurig att tjäna in, men skillnaden mot en singel kanske inte var så stor. 22' var rätt kurs!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.