Bakgrund.

Vi har byggt nytt hus. Alla entreprenörer fick en bankgaranti, även husleverantören.
Alla entreprenörer har släppt bankspärren efter det att vi betalat slutfakturen.

Vi hade tillsammans med säljaren från husleverantören kommit överens om avdrag som skulle göras för ökade kostnader i entreprenaden som husleverantören / säljaren var ansvariga för. Bl a annat så blev markjobben dyrare för att de var tvugna att få bort tjälen eftersom allt blev försenat 3 månader för att husleverantören inte skreb under kontraktet och inte kunde få fram rätt bygglovshandlingar. Vi hade även vissa avdrag i form av minskade antal förnster som skulle kvittas mot en uppgradering av badrumsmöbler.

Vi får slutfaktura från husleverantören som är på det ursprungliga beloppet, alltså utan avdrag för ökade kostnader. Vi påtalar detta för säljaren som ska vidarebfordra detta till husleverantören. Vi får senare en ny faktura, för extra tillval! Bl a kostar nu uppgraderingen mer än dubbelt så mycket än vad som sagts tidiagare sagts.

Vi skickar ett mail till alla berörda med den uträkning som vi har gjort tillsammans med säljaren. Husleverantören vill ha nästan 90 000. Vi vill betala ca 35 000. Vi får säljaren att meddela att vår uträkning stämmer och det är det som gäller.

Nu blir det tyst. 3 personer hos husleverantören är inblandade i detta, varav en är VDn för företaget som vi tagit med i mottagarlistan för alla mail vi skickar. Vi har hittills fått i svar... Inget! Det är som att skrika i rymden. Ingen hör dig. Eller ingen låtsas höra dig i alla fall.

Vi får ingen påminnelse eller krav på den ursprungliga summan ens. Det verkar som om företaget bara slukats av marken. Det har gått snart 4 månader sen vi började ta upp detta på allvar. Det har gått 5 månader sedan slutbesiktning.

Säljaren är väl trevlig och samarbetsvillig de få gånger vi faktiskt kan få tag på denne. Av 20 samtal så svara eller återkommer han i bästa fall på ett.

Men från husleverantörens sida är det tyst.

De verkar inte heller släppa på bankspärren, enligt säljaren gör de inte det innan de fått betalt till fullo. Men om vi inte får möjlighet att betala då. Kan vi på något sätt tvinga fram att de släpper bankspärren? Vi vill ju gärna omsätta vårt byggkreditiv till huslån.

Hela processen har präglatrs av ointresse, inkompetens och förhalningar. Förutom då de vill få sina fakturor betalda. Då har de fram till slutfakturan varit snabba att agera.
 
Hej!
Hur ni ska få er husleverantör att släppa bankspärren vet jag tyvärr inte. Det är ett otyg med företag som inte svarar när man försöker nå dem!

Men jag vill tipsa om att vi fick skriva om vårt kreditiv till lån trots att vi hade en bankspärr kvar till vår husleverantör eftersom vi fortfarande håller inne 20 000 kr för besiktningsanmärkningar som inte riktigt är färdigåtgärdade.

Slutbesiktningen var dock godkänd. Jag minns inte riktigt hur det löstes rent tekniskt av banken, men det kan vara en ide att kolla upp detta med banken i alla fall.
Vi har Nordea.

Lycka till!
 
Vi har kollat med banken och det som de säger är möjligt är att erbjuda huleverantören en ny spärr på det belopp som återstår mot att de släpper spärren som de har idag. Då skulle banken kunna omsätta kreditivet till lån. problemet är ju som sagt att vi inte kan kommunicera med husleverantören.

Vi har under veckan försökt nå dem men de är alltid ute på tjänsteärende eller sitter i möte. Idag kunde visst ingen ta sig till jobbet på grund av vädret. Så vi frågade efter mobiltelefon, men de hade de visst ingen. En trevlig dam får oss alltid att lämna ett meddelande mot ett löfte att de ska ringa upp så fort de kan.

Vi har inte hört ett ljud rån dem på 3 månader. Snart är det dags för en resa på 40 mil för barrikadera ingången till en husleverantör...
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Bart skrev:
Vi har inte hört ett ljud rån dem på 3 månader. Snart är det dags för en resa på 40 mil för barrikadera ingången till en husleverantör...
Business by sitting. Rekommenderas!
 
Jag vill veta vilken husleverantör det är....Jag vill inte ha något PM utan jag vill läsa det här.
 
Det får du veta så fort detta löst sig.
 
Har liknande problem. Hur gick det för er? Löste det sig?
 
Det löste sig till slut. Tyvärr måste jag säga att det gjorde det enbart för att vi var stenhårda i våra kontakter med säljare och husleverantör. Vi fick inte igenom alla avdrag som vi ansåg oss ha rätt till, men så är det väl alltid? Vissa kompromisser tvingas man alltid till.

Vi är inte imponerade av husfirman, inte på något stadie av processen. De betedde sig amatörmässigt med en slentrialinställning till hela processen. Deras säljarrepresentant var väldigt trevlig, och ville gärna få till kontraktet. När processen med bygglov väl drog igång och vi började ana problem, då var det svårare att komma till tals med denne. När vi väl fick kontakt så var han trevlig och tillmötesgående, men resultaten av våra samtal blev ofta de samma. Inget. Om det speglar alla projekt de är involverade i vet jag inte.

Hustillverkaren i detta fall är Anebyhus och säljaren Unika Hus i Täby.
 
Tack för ditt svar! :)

Låter precis som vår husbyggarupplevelse.

Vi försöker nu köra samma (stenhårda) linje som ni gjorde. Hoppas det lönar sig.
 
aom123 skrev:
Tack för ditt svar! :)

Låter precis som vår husbyggarupplevelse.

Vi försöker nu köra samma (stenhårda) linje som ni gjorde. Hoppas det lönar sig.
Samma leverantör också?
 
Var själv väldigt nyfiken på det när jag läste Barts inlägg, men nej.

Hjältevadshus / Finndomo Hem är det i vårt fall.
 
Hej!
Vi funderar på att bygga med unika hus. Min fråga är, blev ert hus bra byggd? var det mycket strull( förutom det som du har skrivit) är ni nöjda med själva hus? vi fick ett kostnadsförslag på 550 000kr bara för platta. Låter dyrt tycker jag med tanken på att den är 149 kvm.
 
Med facit i hand hade jag gjort mycket annorlunda om jag fick chansen att backa tiden några år. Huset vi bor i nu är bra byggt. Kanske inte den finish jag tycker att vi borde ha med tanke på priset, men det kan vara att jag har för höga krav också. De flesta entreprenörerna var bra. Tyvärr var de allihop väldigt stressade och en del av arbetet blev väl därefter också. Unika Hus säljer tydligen bara med totalentreprenad idag. När vi byggde gick det inte att välja, och jag hade nog valt delad entreprenad i alla fall. Jag vet inte vem deras leverantör av hus är nu, men om det är Anebyhus skulle jag välja bort dem direkt. Angående ditt pris på grunden beror det helt på vilka markförhållanden som råder. Så jag kan inte säga om det är dyrt eller inte. Våra markjobb blev betydligt dyrare än kalkylen, en stor del av det beror på vårt eget fel dock.
 
Hej Bart
och tack för ett snabbt svar. Vi fick stor förtroende för Unika hus i de möte vi har haft med dem. Säljare är väldigt bra och verkar pålitlig och kunnig. Vi håller även på att ta offert från två andra husleverantörer innan vi bestämmer oss för någonting. Jag kommer faktiskt inte ihåg vilka är deras husleverantör ska kolla upp det. Varför skulle du välja bort Anebyhus? ursäkta att jag fråga men vi försöker tar reda på så mycket som möjligt innan vi bestämmer oss...
 
Anebyhus uppträdde så oproffsigt under vår byggnation att det var skrämmande. Se ovan om taktiken att ignorera oss. De lyckades med konststycket att försöka införa förändringar i kontraktet efter det att vi skrivit under! Inte minst ligger de väl i rekonstruktion just nu pga dålig ekonomi. Unika Hus fungerade bra för oss. Utom just då att vår säljare hade svårt att faktiskt driva igenom det vi ville hos Unika Hus. Samt att han var svår att få tag på. Han ville nog inte ta fler diskussioner med oss, vi var nog väldigt jobbiga just då. Som sagt, om Anebyhus är inblandade skulle jag backa ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.