Har fått problem med småfåglar som hackar sönder vindväven och rymmer med isoleringen. Nån som har tips på åtgärd?

Mattias
 
Spika panel.��
 
  • Gilla
jeppeknaster och 1 till
  • Laddar…
Småfåglarna är en överraskande destruktiv kraft. I någon tråd för länge sen var det någon som undrade om man kunde låta huset stå över vintern utan panel, och jag svarade då att jag vet av egen erfarenhet att fåglarna förstör det.

Så det är bara att på med panelen så fort det bara går. Annars kanske det går att linda in huset i kycklingnät.
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Självklart ska panelen på så fort som möjligt. Men eftersom jag jobbar mycket borta så är inte det gjort i en handvändning. Lösningen blev att täcka huset då har dom ingen spikläkt att sitta på. Får se hur det kommer att funka.
 
Här hackar småfåglarna sakta men säkert bort kittet från våra fönster... Talgoxarna är fina att se på, men jag tycker inte om dem när de förstör våra fönster!
 
Jag har också problem med småfåglar. De hackar bort kittet på de äldre fönstren som jag inte hunnit byta och de sliter upp stora hål i vindduken och drar ut isolering på de ställen där det bara sitter vindduk. Dessutom envisas en hackspett med att det nog kan finnas något litet kryp om man letar väldigt länge i en av panelbrädorna, han har inte hittat något de senaste åren men det skadar ju inte att försöka lite till.

Det är tacken för att matar de små odjuren varje vinter. :)
 
Fick även tips om att låna hem en bulvan. En slags modell på rovfågel som tydligen skrämmer bort småfåglar.
 
Många har ju en modell av en uggla sittande på taket. Det kanske hjälper. Och sedan finns det ju de där drakarna de börjat med nu, som ser ut som en rovfågel och svävar i vinden.
 
Fåglarna är ute efter isoleringen bakom vinvväven.

Lägg ut eller spika upp lite isoleringsspill runt huset så hackar dom inte sönder väven.
 
Om man tänker låta fasaden stå utan panel längre tid, speciellt vinterarbeten, använder man sig av utomhusgips.
Är lite dyrare blir det men bästa materialet under dessa förutsättningar.
 
Jag satte aluminiumnät i ett fritidshus istället för det eländiga takfotsnätet eller Mika-nätet som ändå går sönder förr eller senare. Detta tillsammans med museband bakom panelen för att slippa att möss tar sig in.
Har sluppit att fåglar, möss, vesslor och annat tar sig in än så länge.

Aluminiumnätet är smidigt och lätt att sätta fast, använde först stålnät men det är styvt, vasst och svårt att sätta utan glipor.
 
Problemet med aluminiumnät, förutom att det är nästan omöjligt att få tag på, är att möss som klättrar på fasaden kan bita sönder det. Stålnät är nog det enda som håller, fast det verkar vara ännu värre att få tag på än aluminiumnät.
 
Stålnät har jag köpt på bygghandeln här på Ekerö...

Lägg ut mat lättillgängligt så låter de bli fönsterkittet, det var samma för oss. Samma med isolering. Lägg ut lite bitar i anslutning till där de brukar "stjäla". De tar det som är lättast att komma åt!

Mvh,
Anders
 
Är ju rädd att locka till sig ännu fler fåglar om man börjar mata. Men det är ingen risk tror du eller?
 
hagelbössa är bra mot fåglar och inbrottstjuvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.