Hejsan, har stött på ett problem med våran CTC-panna. Såg igår efter sotning att det droppade ur skvallerröret från expansionskärlet. Tänkte först att säkerhetsventilen har hängt sig så jag öppnade och stängde den ett par gånger. Problemet löset sig för stunden. Efter en timme började droppandet igen. Då ser jag att trycket stiger sakta i kärlet då är ju inte så konstigt att ventilen öppnar. Är det någon som vet vad felet kan vara. Jag tror ju att påfyllningsventilen inte är tätt, eller kan det vara något annat fel på expansionskärlet??

Mvh
 
D
Antingen påfyllningsventilen som inte är tät eller läckage på VV-slingan/beredaren i pannan. Om du fyllde på vatten nyligen när systemet var kallt så kan det ju bero på det, men antar att du själv dragit den slutsatsen i så fall.
 
Ja, till saken var att jag satte upp ett element i källaren för ca tre veckor sen. Då fyllde jag ju upp systemet igen då systemet blev större. Läckaget har ju troligen skett efter detta, så troligen är ventilen kass. Är detta något man kan byta/motionera själv eller är det firma som gäller?
 
Om du kunde sätta upp ett element så bör du kunna fixa detta också. Tyvärr är det mycket vatten som ska rinna ut igen... (om man inte sätter in ventilen före de som redan är där=två i serie).
 
Mja, man får alltså släppa ut allt vatten ur systemet + att lufta av alla rör när systemet är påfyllt?
 
Du har vattnet från ditt kranvatten som du måste stänga av. Dvs huvudvattenkranen. Däremot har du allt vatten i värmesystemet som man oftast måste tömma ut tills påfyllningkranen är över systemets vattennivå. Dvs en massa vatten som man helst inte ska byta. Ett förslag är då att stänga inkommande vatten (kranvattnet) och montera en påfyllningskran framför befintlig. Då slipper du tömma värmesystemet. När det väl är gjort så låter du bara den gamla vara öppen och fyller på med den nya. Inte rörmässigt vackert, men det lär fungera.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Du har vattnet från ditt kranvatten som du måste stänga av, dvs huvudvattenkranen. Annars lär det bli extra fuktigt. Därtill har du allt vatten i värmesystemet som man måste tömma ut tills påfyllningkranen är över systemets vattennivå. Dvs en massa vatten som man helst inte ska byta. Ett förslag är då att stänga inkommande vatten (kranvattnet) och montera en påfyllningskran framför befintlig. Då slipper du tömma värmesystemet. När det väl är gjort så låter du bara den gamla vara öppen och fyller på med den nya. Inte rörmässigt vackert, men det lär fungera.
 
Ok, tack för svar. Får se hur jag gör, ser nu i efterhand att det sitter en backventil mot varmvattnet. Hoppas den fungerar efter alla dessa år:p
 
Så fixade det själv då hela expansionskärlet stod och studsade när jag kom hem. Stängde av allt vatten, tog isär och bytte ventilen. Ventilen var helt sönderdragen.
 
Tack för hjälpen:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.