Sitter just nu med att jag har ett lösvirkesbygge som är under uppförande och (som vanligt) har blivit något försenat pga ett par anledningar som varken jag eller entreprenören rår på. Snart är råsponten uppe och pappad samt att hela stommen är klädd med västkustskiva utvändigt. Jag kommer snart att ta över byggandet själv och ska då värmeisolera och klä hela stommen med 220mm MU/ångspärr/45mm MU/OSB/Gips.
Givetvis har det ju kommit en del nederbörd under tiden men pga avståndet till bygget (50 mil) vet jag inte vad fuktkvoten ligger på i stommen men vet att det har stått lite vatten på sulan.

Mitt resonemang (efter att ha läst lite på nätet och i liknande trådar här) har två olika spår med risk för att vara ute och cykla!
Det första bygger på att få ut fukten genom att med den ringa isoleringen (västkustskivan) bygga upp en tempererad och ventilerad miljö med byggfläkt.

Det andra alternativet är att sätta dit 220mm MU får att få en bättre isolering av huset och därmed snabbare och bättre få upp temperaturen och när man fått ner fuktkvoten montera dit ångspärren. Risken med detta borde bli att man får in fukten som sen stiger upp på vinden med värmen.

Min fråga är när kan jag börja trycka i isoleringen respektive ångspärren med hänsyn till fukt i stommen?
Det sista man vill göra är att bygga in stommen med en kritisk fuktnivå...
fasadisolering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Yahya Mirbaz
  • Laddar…
Tycker att du ska köra på alternativet värme och avfuktare några veckor innan du börjar isolera.Om du har möjlighet att isolera vindsbjälklaget först så blir det lättare att få upp temperaturen.
 
larsbj skrev:
Tycker att du ska köra på alternativet värme och avfuktare några veckor innan du börjar isolera.Om du har möjlighet att isolera vindsbjälklaget först så blir det lättare att få upp temperaturen.
Vindsbjälkalaget blir inga "större" problem att isolera. Det består av ett varmt och två kalla tak och entreprenören isolerar det varma taket när han bygger det. Kommer att mäta fuktkvoten nästa gång jag är på bygget och sen har jag en option på att isolera där fuktkvoten är bra. Har läst olika fuktkvoter på olika ställen, någon säger 12% före inbyggnad och på träguiden nämner man 18%. Givetvis vill man ha det så torrt som möjligt. Dock misstänker att det värsta stället är syllen som ligger på sulan och ju mer jag kan isolera desto bättre värme får jag upp...

Det svåra med värme och avfuktning borde vara att få en bra luftcirkulation inne i huset. Tyvärr sitter det säkerhetsplast i mellanbjälklaget och cirkulationen hämmas.
 
Du ska absolut torka ut huset först! Mineralullen kommer att suga till sig fukt och den torkar inte. Resultatet blir innebygd fukt...

Men (observera att det bara är en fundering) eftersom det är syllen som är fuktigast kan du kanske isolera ned till 50 cm över golvet ganska snart. Då får du också upp temperaturen ganska bra.
 
Mätningen visade på en fuktkvot mellan 17 och 24%. Blötast var givetvis syllen och nedre dm av väggreglar samt till viss del reglingen för fönster. Pratat med KA och planen nu är att isolera de torrare partierna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.