Hejsan!

Jag har tagit över ett hus med ett inbrottslarm Microsec System 7 installerat, och skulle vilja göra lite ändringar. Den tidigare ägeren hittar inte installationsanvisningarna/manualen.

Någon som har eller vet vart man kan få tag i det?
 
Lasseman21 skrev:
Hejsan!

Jag har tagit över ett hus med ett inbrottslarm Microsec System 7 installerat, och skulle vilja göra lite ändringar. Den tidigare ägeren hittar inte installationsanvisningarna/manualen.

Någon som har eller vet vart man kan få tag i det?
Vad behöver du veta?
Installatörskoden är 7890 (om du nollställt det helt). Då är användarkod 1234. Har du inte nollat det och inte kan installatörskoden lär du få nollställa larmet.
Det gör man genom att öppna larmskåpet, hålla för öronen. Slå din användarkod på knappsatsen och därefter en #. Bygla sedan stiften märkta "memory default", bryt spänningen (både batteri och nätspänning, se upp det är 230V), koppla in spänningen igen och ta sedan bort bygeln.
Behöver du bara nolla programmeringen till grundprogrammering utan att nolla koderna så räcker det att
1) Slå installatörskoden (summern samt högtalaren ljuder)
2) Öppna skåpet (summern samt högtalaren tystnar iom. att sabotagekontakten öppnas)
3) Slå 9 + 9
4) Slå installatörskoden (grundprogrammeringen är nu återställd/nollställd)
5) # tar dig ut ur programmeringsläget. Nu är enheten i normalt driftläge men sabotage blinkar. Stäng skåpet och slå sedan vid behov sin användarkod (standard=1234) följt av # så skall sabotage slockna.

Ändra installatörskod
1) Slå installatörskoden. Öppna sedan skåpet
2) Slå 1+1 (indikeringarna 1-4 är tända)
3) Slå ny installatörskod, indikeringarna slocknar en efter en
4) Slå # för att lämna läget

Ändra utpasseringsfördröjning
1) Slå installatörskoden. Öppna sedan skåpet
2) Slå 3+0 (indikering tänds: 1:10s, 2:15s, 3:30s, 4:45s, 5:60s, 6:90s)
3) Slå nytt nummer enligt tabell ovan och sedan *
4) Slå # för att lämna läget

Ändra inpasseringsfördröjning
1) Slå installatörskoden. Öppna sedan skåpet
2) Slå 3+1 (indikering tänds: 1:10s, 2:15s, 3:30s, 4:45s, 5:60s, 6:90s)
3) Slå nytt nummer enligt tabell ovan och sedan *
4) Slå # för att lämna läget

Ändra sirentid
1) Slå installatörskoden. Öppna sedan skåpet
2) Slå 3+2 (indikering tänds: 1:3m, 2:4m, 3:5m, 4:10m, 5:15m, 6:20m) (5 min är max i tätbebyggt område)
3) Slå nytt nummer enligt tabell ovan och sedan *
4) Slå # för att lämna läget

Programmering av sektioner (ex. sekt2)
1) Slå installatörskoden. Öppna sedan skåpet
2) Slå 4+2 (indikering tänds: 1:inbrott, 2:inbrott passage, 3:inbrott bortkopplat natt, 4:inbrott passage bortkopplat natt, 5:inbrott passage fördr. natt, 6:brand, 7:in-/utpasseringsfördröjd)
3) Slå nytt nummer enligt tabell ovan och sedan *
4) Slå # för att lämna läget

Programmering av sektioner (ex. sekt3 och motsv 4,5,6)
1) Slå installatörskoden. Öppna sedan skåpet
2) Slå 4+3 (indikering tänds: 1:inbrott, 2:inbrott passage, 3:inbrott bortkopplat natt, 4:inbrott passage bortkopplat natt, 5:inbrott passage fördr. natt, 6:brand, 7:in-/utpasseringsfördröjd)
3) Slå nytt nummer enligt tabell ovan och sedan *
4) Slå # för att lämna läget

Programmering av sektioner (ex. sekt7)
1) Slå installatörskoden. Öppna sedan skåpet
2) Slå 4+7 (indikering tänds: 1:inbrott, 2:brand, 3:överfall, 4:yttre förbikopplare ex. lås)
3) Slå nytt nummer enligt tabell ovan och sedan *
4) Slå # för att lämna läget

Phew, blev mycket. Du får fråga om det är ngt annat typ inkoppling etc.
Jag tror att det finns IR detektorer på ex. Clas Ohlson och Kjell & Co. som går att ansluta. Kostar 3-400kr beroende på funktionalitet. Kopplas på egen sektion eller seriellt. Tamper kopplas seriellt med samtliga övriga tampers och strömmatning parallellt. Maximalt 500mA kan du ansluta på spänningsmatningen.

Högtalare används som inomhussiren och skall ha en impedans på 16ohm (max 2 högtalare a 170mA paralellt). Sirenutgång på S7 är i första hand för utomhussirener. Kopplas mellan + och -S vid BELL (höger). -R och - är för siren och högtalarnas sabotageslingor. Maximalt kan sirenutgången belastas med 1,5A tillsammans med blixtljus.
Blixtljus ansluts på -ST som ger "-" vid larm. Blixtljusets "+" ansluts till + för utomhussirener.

+L ger "+" vid tillkopplad anläggning. Används för ex. en LED infälld i dörren. Max belastning 250mA.

-ID används till detektorer sm kräver "manuell" återställning såsom glaskross, rök mm.

Larmsändare kan anslutas till AUX och -S. Vet inte om det går att styra vad som helst men original hette MS94 och gick att skruva dit under centralapparatens kretskort.

mvh Johan
 
  • Gilla
axmicrotax
  • Laddar…
Kanon!
Tack så mycket, det där borde jag klara mig med.

Mvh
//Lasse
 
Hej Johan
satt och läste ditt svar angående Microsec s7 och jag har samma problem med sama system som även det medföljde vårt husköp.Skillnaden är att jag har anvisningarna till larmet men skulle vilja ändra Användarkoden 1234 till något mera personligt men kan inte hitta något som beskriver detta!
Kan det vara så att du har kunskap om det så vore jag innerligt tacksam för en liten förklaring

Med vänlig hälsning, Benny
 
Tjena
tryck din nuvarande kod följt av * och 9
Samtliga lampor skall tändas
Tryck 1 för att ändra kod 1 eller 2 för att ändra kod 2 (man kan ju ha två koder till larmet).
(om du inte trycker 1 eller 2 inom 10 sekunder så startar sirentesten, då får du avbryta med * och börja om från början)
När du tryckt 1 eller 2 så tänds indikeringarna för sektion 1-4
Tryck din nya kod. Indikeringarna 1-4 släcks i tur och ordning när den nya koden anges.
När du tryckt klart så återgår larmet till frånkopplat läge.

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.