801 läst · 3 svar
801 läst
3 svar
Isolering ovanpå spånskivegolv?
Har en oinredd övervåning med 170 mm isolering ovanpå bjälklaget ( 225mm, cc 60cm ), dvs totalt 395 mm.
Nu när vintern kommer och jag tänkte påbörja inredningen där uppe och lägga spånskivor för kommande golv samt att ha något att gå på under bygget.
Kan man lägga tillbaka isoleringen ovanpå spånet vart efter för att ta sig genom vintern utan att riskera något?
Tack på förhand!
Nu när vintern kommer och jag tänkte påbörja inredningen där uppe och lägga spånskivor för kommande golv samt att ha något att gå på under bygget.
Kan man lägga tillbaka isoleringen ovanpå spånet vart efter för att ta sig genom vintern utan att riskera något?
Tack på förhand!
Vad ska du nyttja vinden till?
Ska du isolera taket mellan innertak och råspont?
Om vinden ska nyttjas för kallförråd skulle jag regla upp så jag kan behålla isoleringen intakt.
Om du har långsiktig plan att bebygga vinden skulle jag acceptera att temporärt isolera ovanpå spånskivan, om det finns fungerande diffspärr i innertaket under.
Ska du isolera taket mellan innertak och råspont?
Om vinden ska nyttjas för kallförråd skulle jag regla upp så jag kan behålla isoleringen intakt.
Om du har långsiktig plan att bebygga vinden skulle jag acceptera att temporärt isolera ovanpå spånskivan, om det finns fungerande diffspärr i innertaket under.
Huset är en "1.5-planare", köpt med inredd botten och nu är det dags att gå lös på halvplanet och inreda till boyta.
Därför behövs spånet att gå på vid isolering av snedtak och gavlar samt framöver att lägga parkett på. Det ska vara ok diffspärr mot nedre plan.
Kan nåt bli galet med spånet?
Därför behövs spånet att gå på vid isolering av snedtak och gavlar samt framöver att lägga parkett på. Det ska vara ok diffspärr mot nedre plan.
Kan nåt bli galet med spånet?
Jag tänker mest på risken för att en daggpunkt landar i närheten av spånet som inte tål fukt.
170mm är ju inte fy skam heller (vad jag har idag)
Tillfälligt borde det inte vara något problem.
Jag förutsätter att du håller lite tempo och fixar isoleringen under vintern då
170mm är ju inte fy skam heller (vad jag har idag)
Tillfälligt borde det inte vara något problem.
Jag förutsätter att du håller lite tempo och fixar isoleringen under vintern då
Liknande trådar
-
Varför isolering ovanpå plattan vid ingång?
Isolering -
Lägga golv ovanpå isolering
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad lägga ovanpå polystyrenisolering för att kunna bygga trappsteg ovanpå?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur stora ojämnheter innan isolering ovanpå platta?
Golv -
Isolering ovanpå skyddskåpa för spotlight.
Isolering