Mitt hus fick en ny gillestuga av förra ägarna. Man sågade då av 4 golvbjälkar och hängde dem i de 2 yttre. Eftersom de befintliga golvbjälkarna var dimensionerade för cc 60, 23 cm dimension och spann på 3,70 är det inte helt oväntat om de kvarvarande blir hårt belastade om 2 får bära lasten av 6 med samma dimension utan limträbalk eller bjälkskor.

Jag har ägt huset i 7,5 år och kan knappast ha förväntats att bryta upp golvet vid besiktning Detta måste ha varit lite optimistiskt tänk från byggaren. Jag kan nog fixa lätt för runt 20 000 kr själv eller 40 000 kr av en firma.

Är det rimligt att begära del eller hela kostnaden av tidigare ägare som hyrde in byggare? Det är ju ett uppenbart dolt fel som bara kan förvärras om jag ställer in vanliga möbler i rummet som mestadels stått tomt.
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som är fel?

Är det något som har gått sönder?

Har det hållit i 7,5 år låter det ju som det är en godtagbar konstruktion.


Eller vad grundar du ditt missnöje på?
 
Om du kommit så långt att du ser dessa fel, varför inte bara växla av dessa korta bjälkar och lägga dit tre limträn? Det tar inte lång tid.....
 
Jag hade inte tänkt att riva upp hela golvet, bara lägga till där det saknas golv p g a tidigare trappa. Som det blir nu måste jag riva upp hela golvet, då kan jag lika gärna lägga in parallella nya golvbjälkar hela vägen.

Befintliga golvbjälkar har inte hållit utan har en spricka horisontellt. Skulle liksom inte våga ja några större julkalas på ett golv med befintlig spricka i golvbjälkarna. Konstruktionen är för klen, så det skulle behövas 2 limträbalkar och hela parkettgolvet upprivet. Hela bygget är gjort omlott. Parketten går in en bra bit under väggskivorna, vad man än gör så får man börja om från början om man börjar riva golvet (väl isolerat med 20 cm sågspån)

Tekniskt sett enkelt att åtgärda jämfört med fuktskada, men en massa jobb för en hantverkare och en del matrialkostnad. Skulle jag sälja huset och någon rullar in ett piano blir det inte kul kan jag lova. Eller sätta upp en skylt " I detta rum får max 5 personer vistas" och sedan möblera med trädgårdsmöbler
 
O
Tja... kanske skulle kunna gå som dolt fel. om det inte gick att hitta tecken på detta...
oavsett... om du uppskattar kostnaden till 20000 om du gör det själv... då är det inte lönt att dra detta vidare...
Du kan skicka ett brev till säljaren men det är inte värt att gå längre med tanke på kostnaden.
Själv hade jag svurit lite för mig själv och sedan fixat det.
 
Om du skall kräva ersättning med någon framgång så måste du nog börja med att få ett utlåtande från en byggnadsingenjör om att detta verkligen är för klent. Det går inte att säga att det "självklart" är fel. Du skriver att du fått en horisontell spricka. Sådana uppstår ganska ofta som torksprickor och behöver inte betyda att bjälken är överbelastad.
 
Jag är helt övertygad om att det är en feldimensionering. Sprickorna gapar störst vid belastningspunkterna. Däremot är det som Odjuret skrev, på gränsen att det är lönt. Mycket pengar försvinner på vägen, kanske bäst att gå och sura lite och sedan vara glad att jag upptäckte i tid.
 
O
tror det är bättre å sura lite.... troligtvis måste du ta in en besiktningsman som räknar på det hela å då är man uppe i ännu mer pengar....
Så förvarna hemmet att nu ska här suras ett tag, sedan hugger du in....:)
 
Och inte behöver du riva upp golvet för att förstärka, det borde du lätt kunna fixa från undersidan.
 
Det är fullt möjligt att golvet nu är feldimensionerat. Men att felet skulle ha gett upphov till sprickbildning är osannolikt. Därför att golv i bostäder dimensioneras för att tåla en last på 200kg per kvm, och skall då inte bara hålla utan ha en viss maximal nedböjning. Så vid en överbelastning så rasar inte golvet, utan det böjs ned mer än normen tillåter. Det skall till en ganska extrem överbetastning innan golvet faktiskt rasar.

Det är väldigt ovanligt att golv i bostäder belastas ens i närheten av den tillåtna lasten på 200kg/ kvm.

Det som kan tala emot min "logik" här ovan är att avväxlingen gör i ditt fall att de kvarvarande bjälkarna får en punktlast just där avväxlingen är infäst, det blir då ett annat belastningsfall. Men samtidigt skall ett golv tåla en ansenlig punktlast från möbler. Ex. så väger ju en fulllastad bokhylla, eller ett stort akvarium mycket. Bara som en grov gissning så tror jag att din avväxling ger samma punktlast vid infästningen som en full bokhylla.

Du skrev att spännvidden är 3,7m. Lasten från de 4 avsågade bjälkarna blir då 4*0,6*3,7*200kg = 1776kg. Hälfen av den lasten tas upp i andra änden av rummet, och hälften av det som är kvar avväxlas till resp. växlingspunkt. Dvs du får ca 450 kg extra last på vardera av de två bjälkar som är kvar. Men detta alltså om rummet är fullt möblerat och knökfullt med folk.

Det vi givetvis inte vet är om bjälken ifråga redan från början kan ha varit felaktig, ex. oklassat virke (om man nu klassade virke på den tiden när huset byggdes). Och du skrev att det var gjort utan balkskor? Infästningen skulle jag då vara klart orolig för.
 
hempularen skrev:
Men att felet skulle ha gett upphov till sprickbildning är osannolikt.
Jag har tolkat TS som att sprickorna uppstått precis vid infästningen och då verkar det ju rimligt att det är kopplat till en underdimensionerad infästning/balk. En bild på detta skulle förstås förtydliga en smula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.