Ser att priset på björkmassa börjar krypa ner mot ca 320 kr/m3fub i mina trakter. Mina erfarenheter är att normalt finns det ca 12 m3fub björk på en biltrave. Ca 3 800kr för en trave björk gör att priset/kWh bör landa på ca 13 öre om man antar att man får ca 2500 kWh ur 1m3fub torkad björk. Tillkommer ju fraktkostnad på biltraven men kan man ta hem både bil och släp (3 travar) så kan man nu köpa värme ganska billigt.

Finns det någon som i praktiken mätat energiinnehållet i torr björkved? 2500 kWh är en siffra jag själv fått som medelvärde men jag tror den stämmer relativt bra?
 
Redigerat:
Nu kanske jag minns fel men energiinehållet 2600 är väl fast björkved och omräkningefaktorn mellan fub o fast är väl runt 4, vilket skulle betyda ung 650 kWh/m3fub.
Länge sedan jag grubblade i dessa banor men men jag har iaf lärt mig att Ved ofta är dyrare än man tror.
 
650 kWh/m3fub låter väldigt lite? Får kolla upp det men siffran jag fått (någonstans) var ca 2500 kWh.


Ingen vedanläggning har ju 100 % verkningsgrad samt att kapa, klyva etc också kostar men, men
 
vedportalen kan man ganska enkelt räkna ut energiinnehåll i ved vid olika fukthalt och vad det kostar.
Det skulle med exemplet ovan bli ca 19öre/kwh om den är torkad till 20% och man har 80% verkningsgrad på pannan.
Sen tillkommer ju som sagt frakt, hantering och förluster i själva anläggningen också.
 
Nybyggarn skrev:
På vedportalen kan man ganska enkelt räkna ut energiinnehåll i ved vid olika fukthalt och vad det kostar.
Det skulle med exemplet ovan bli ca 19öre/kwh om den är torkad till 20% och man har 80% verkningsgrad på pannan.
Sen tillkommer ju som sagt frakt, hantering och förluster i själva anläggningen också.
Ja se där!

Blir ju ca 13 öre kWh, räknat på det som är på traven.. :) Vad ligger priset på flis för er som köper hem det?
 
Det varierar kraftigt över landet, men framförallt med kvalitén. Men mellan 12-20öre/kWh är väl ganska nära sanningen. Brukar räkna runt 850-900kWh/m3 om vid 20% fukt.

Själv ska jag köpa tre travar nu, och köpa flisningen av bonden i byn.
 
jensaro skrev:
Det varierar kraftigt över landet, men framförallt med kvalitén. Men mellan 12-20öre/kWh är väl ganska nära sanningen. Brukar räkna runt 850-900kWh/m3 om vid 20% fukt.

Själv ska jag köpa tre travar nu, och köpa flisningen av bonden i byn.
Det är ju värdelöst att man inte kan köra flis i stan ....
Hur som helst. Kostnaden för hantering av björkveden är ju faktiskt rätt begränsad vid sidan av mantimmar. För 19 öre så kompenseras man för överföringskostnaden som vi som kör värmepump betalar. Sedan är ju energikostnaden noll. Ganska snabbt inhämtat låter som ...
Vad kostar en timmerbil med björk i framkörning egentligen?
 
Jugend skrev:
Det är ju värdelöst att man inte kan köra flis i stan ....
Hur som helst. Kostnaden för hantering av björkveden är ju faktiskt rätt begränsad vid sidan av mantimmar. För 19 öre så kompenseras man för överföringskostnaden som vi som kör värmepump betalar. Sedan är ju energikostnaden noll. Ganska snabbt inhämtat låter som ...
Vad kostar en timmerbil med björk i framkörning egentligen?
Priset på transporten av veden varierar kraftigt beroende på avståndet och övriga förutsättningar. Men i överlag brukar det inte vara dyrare om timmerbilen kommer med släp eller inte, så har man plats för bil och släp så blir transportkostnaden mindre/m3.

Har du värmepump Jugend? Vad ger pumpen för ungefärlig kostnad räknat i kWh
 
hej nimajneb du tänker nog lite fel,fub=fast under bark.fub-själpt mått är ca 1-4. en travad m3 ca 1200-1400 kw
 
1036 skrev:
hej nimajneb du tänker nog lite fel,fub=fast under bark.fub-själpt mått är ca 1-4. en travad m3 ca 1200-1400 kw
Det gjorde jag definitivt:surprised:, jag tänkte en timmerbil u släp full och det kan väl vara runt 50m3 stock som sedan delas med 4 för att komma till fast..
Tänker jag rätt nu?
Är absolut ingen skogshuggare eller vedeldare. Har bara haft kompisar som har haft den hobbyn.:)
 
Jag betalar 4000/trav hem på tomten. Varför kan du inte elda flis i stan?
 
jensaro skrev:
Jag betalar 4000/trav hem på tomten. Varför kan du inte elda flis i stan?
Är ju lite jobb med biobränsle men 4000 kr traven gör ju uppvärmningen relativt billig/kWh. Både om man eldar flis eller ved i moderna pannor med hög verkningsgrad. Förutsatt att jobbet, tiden med veden inte är ett bekymmer..

Som lök på laxen kan vi biobränslelirare duscha både varmt och länge också.. (y) Ingen kort strilande pissdusch alá värmepump.. ;)
 
  • Gilla
darth_vader
  • Laddar…
Åskar skrev:
Har du värmepump Jugend? Vad ger pumpen för ungefärlig kostnad räknat i kWh
Jag är ganska sparsam med värme. Gör idag av med 19 000 kwh total i el.
Arbetet med veden gillar jag. Kanske inte travningen ifs ... Har väl fixat 30-40 kubik i år trots att vi bara myseldar.
Tyvärr ser jag det inte som realtiskt att elda med flis mitt i ett bostadsområde. Dessutom behövs det väl rätt stor yta som förråd av flisen. Jag kan inte ha en anläggning i en kulvert heller.
 
Klart intressant till nästa workoholic! Har ju bara 8.5ha, det jag har tagit in nu är stormfällen.

När jag räknade på massabjörkved för ett tag sen räknade jag med 17 öre/kWh efter att omvandlat fub till kWh:x Så nånstans där tror jag det ligger. Iofs har priset sjunkit lite på senare tid, bättre räkna konservativt.
 
rca1959 skrev:
Klart intressant till nästa workoholic! Har ju bara 8.5ha, det jag har tagit in nu är stormfällen.

När jag räknade på massabjörkved för ett tag sen räknade jag med 17 öre/kWh efter att omvandlat fub till kWh:x Så nånstans där tror jag det ligger. Iofs har priset sjunkit lite på senare tid, bättre räkna konservativt.
Vad har du räknat på för inköpspris och hur mycket energi det finns per m3fub
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.