Hallo,

Hade tänkt sätta fast en TV på skorstenstocken i vardagsrummet. För att den ska smälta in lite så hade jag tänkt att skaffa en vit. (nu är ju i och för sig bildskärmen svart när den är avstängd...)
Men finns det några nackdelar med det sedan när man tittar på den? Blir man tröttare snabbt?
Har för mig att det var tvärtom förr i tiden med datorskärmar. De var ju alltid ljusgråa, och folk blev rädda att det skulle vara dåligt för ögonen när svarta skärmar blev moderna.

Hur lyder dagens rön? Finns det några anledningar att inte köpa en vit TV?

Mvh

Stefan
 
Köp du en vit TV
 
De är dyrare än svarta och det finns färre att välja på.

Med dyrare menar jag mer pengar för samma bildkavlitet/storlek
 
Hade Samsungs 6715 (46") hemma på test. Riktigt bra 3D prestanda. Full HD material såg också bra ut. Vanlig tv däremot i låg upplösning led av samma problem som de flesta LED belysta LCD verkar ha (clouding) och onaturlig skärpa. Många är nog inte lika känsliga som jag mot dessa egenskaper. Har en vit HD ready 32" Samsung i sovrummet som vi är nöjda med.

Det slutade med att det fick bli en svart plasma igen som byggdes in i ett vitt skåp.
 
Enda problemet är nog att fästa den på skorstensstocken utan att sotaren blir sur.
 
mycke_nu skrev:
Enda problemet är nog att fästa den på skorstensstocken utan att sotaren blir sur.
Det beror på om det är en rökkanal eller ventilationskanal bakom där skruvarna sätts. Om det är ventilationskanal så säger sotaren ingenting.
 
Måste ju bero på om murstocken värms eller inte också. Vår murstock blir väldigt varm och den skulle jag inte våga hänga en tv på men använder man inte murstocken går det väl bra.
 
Hallo. Det är en rejält murad stock av tegel. Den värms inte upp såpass mycket att den är varm på utsidan när vi eldar. Så värmen är jag inte orolig för. Och den är murad av tegelsten borrhålen för dessa kommer bara gå in en liten del av tegelns tjocklek. Sedan går det ingen aktiv kanal i närheten för borthålen.
 
Prova att sätta en och samma bild i en vit ram och en svart ram och jämför. Det blir märkbart "sämre" bild med vit ram.

LG har för övrigt två snygga modeller, 47lm760 med tunn silverkant och 47lm669 med likadan kant fast vit. Väldigt stilrena :)

Med vänlig hälsning, Realdoolar
 
Ue46es6805 har faktiskt både krom och genomskinlig kant, samt några mm svart precis runt. Krom längst ut -> genomskinligt 2 mm -> svart -> skärmen :)
 
Elgig säljer 46" 6715 för 7777:- i helgen. Det var den vi hade hemma på test innan vi insåg att vi behövde fortsätta med plasma. Som mellanklass LCD är den riktigt bra och designen är väldigt snygg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.