Hej.

Kommer inom kort att bygga om och bygga ut mitt värmesystem mer och har hört lite olika om att blanda plast och järn.

Ok eller inte ok?

De jag har hört att man inte ska blanda är äldre rörkrökare och de brukar väl ha rätt?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
I ett värmesystem spelar detta liten roll, då systemet inte har ngn syretillförsel att prata om.

För tappvatten är det skillnad, dock gäller det bara mer ädla (typ koppar) och mindre ädla (typ galvade) metaller, inte PEX el. liknande.
 
Redigerat:
Blanda plast och järn kan väl inte vara problematiskt, utan det är att blanda olika metaller i samma system som kan ge upphov till materialförflyttning.
 
Rörmokarna tänker kanske på de tidiga PEX anläggningarna utan diffusionstätning, där kunde säkert järndelarna i värmesystemet skadas ganska fort. Säkert inget tema öht i dagens läge.
 
Det är idag blandat järn och koppat i värmesystemet och min tanke var att dra pex till den nya delen. Om det inte är bra så blir det ju mjuka kopparrör med plast runt(glömt vad de heter).

VV systemet har blandat järn och koppar med. Järnrören kommer ju att bytas ut mot koppar eller pex när det renoveras. Om koppar och pex inte är bra på vv-systemet så blir det ju enbart koppar..

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Joens skrev:
Om det inte är bra så blir det ju mjuka kopparrör med plast runt(glömt vad de heter).
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Prisol heter de.
 
Joens skrev:
Det är idag blandat järn och koppat i värmesystemet och min tanke var att dra pex till den nya delen. Om det inte är bra så blir det ju mjuka kopparrör med plast runt(glömt vad de heter).

VV systemet har blandat järn och koppar med. Järnrören kommer ju att bytas ut mot koppar eller pex när det renoveras. Om koppar och pex inte är bra på vv-systemet så blir det ju enbart koppar..

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Koppar och PEX går utmärkt tillsammans.

Det är mest att blanda koppar och järn i tappvatteninstallationer man bör undvika.
 
Tappvatteninstallationer:
Koppar och pex = ok
Järn och pex = ok
Koppar och järn = big no no

Värmeinstallation:
Koppar och järn = ok
Koppar och pex = ok
Koppar, järn och pex = ok


I mitt fall blir det då för VV: koppar och pex
Värme: koppar, järn och pex.

Ska vara ok!?!

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Ser bra ut.

Sen är det ju inte _så_ farligt att blanda järn och koppar i tappvattensinstallationer, men järnet rostar avsevärt snabbare.
 
Inte så farligt??? Jag ska just till att byta ut de resterande galvade rören i mitt tappvattensystem eftersom det vid ett par övergångar till koppar blivit en ruskig korrosion, och det har skett på ca 15 år (sedan förra ägaren bytte pannan och _större_ delen av vattenledningarna till koppar. Varför hon inte bytte de sista 4 metrarna också vete tusan, men nu är det akut.)
 
Det jag försökte säga var att de huvudsakliga problemen kommer av ökad korrosion. Det kommer ju inte explodera eller avge gifta ämnen i kritiska nivåer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.