Hittade riktigt trevliga LED- spottar som liknade vanlig halogen i färgtemp och känsla, Hide a Light Comfort LED 8 W. Påstås kunna ersätta en 50 W halogen. Någon som har testat och kan ge lite input? Ruskigt dyra var de också, nästan 800 kr. Har hittat dem för 669 på nätet - finns de billigare någonstans?

Lars
 
Hej Lars,

Har monterat sånna i ett hus vi byggt nyligen och jag måste säga att dom är väldigt trevliga på alla sätt.

Dock använde jag dimmax dimmer som inte går att ljustera min och max dimmring vilket jag ångrar.

Jag var även på en LED kurs och där hade vi Comfort LED och vanlig halogen, jag tyckte LEDen hade en bättre spridning.

Elektroskandia har kampanj på dom nu så jag tänker köpa till mitt badrum.
 
Dom är sjukt överprissatta. 800:-....för ett litet rum på 10kvm blir det ju 8000:- bara i lampor. Jag
håller mig till billiga led från utlandet...där får jag 20 st för 800:-....så jag kan sätta upp 10 och ha 10 i reserv:).
Skämt o sido, jag tror inte du hittar det billigare någon annan stans, men om du ska ha många kan du säkert
få bättre pris. Jag lånade hem hide-a-lites "test-väska" när jag skulle ha led...rätt praktisk där du kan prova
alla sorter dock bara en åt gången så det är svårt att få fram helheten. Men det slutade med att jag importarade istället. Den hide-a-liten jag tittat ut kostade 550:-/st och den LEDen jag köpte kostade typ 50:-st och lös exakt lika bra och varmvitt som
hide-a-lites...
/
M
 
Fruppe - låter ju bra. Har då någon rekommendation på dimmer. har fått för mig att med drivare till varje lampa ska det funka med de flesta dimmrar...

trojlee - Jo, visst är 800:- rejält saftigt, men jag har inte förrän idag sett någon led med samma känsla och färgtemp som halogen (vilket jag är mycket kär i), så för mig betyder egentligen färgen och känslan mer än ljusutbytet. Antar att det kommer att dyka upp massvis med liknande "reflektorbekädda" LEDar inom något halvår, troligen till en bråkdel av priset, men det är nu jag behöver spottarna och iallafall Hide-a-lights Comfort LED verkar vara betydligt högre än motsvarande GU10 halogen. Annars hade man kunnat köpt billiga halogen och sedan byta ljuskälla...
Har du några bra tips på var man får tag i billigare LEDar, ex var handlade du från?

Lars
 
Comforten säljs inkl drivdon 230v .
Jag skulle rekommendera en Vadsbo tryckdimmer, då skall det finnas N nerdraget till dosan. Denna går att justera bra mellan min och max dimmring. (olika steg eller vad man ska säga)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.