Hej
Är det möjligt och finns det bra lösningar på syllbyte i 70-talshus?

Samt vad det kan kosta? Huset jag ska kolla på är 1-1/2 plans hus på 122kvm.

Ska på visning på ett hus som kan ha detta behovet. Blir nojig av allt man läser om betongplatta på mark och hus från 70-talet.
 
Mina föräldrar gjorde det för drygt ett år sen.
Jag kan ta reda på priset.
 
Hej
Ja skulle vara jätte snällt.
 
Vi gjorde det i mitt föräldrahem kring 1990. Då har ja för mig att det låg kring 1000:- /mtr
Snickarna gick in inifrån. Kapade väck nedersta dm av väggen. De ersatte den tryckta syllen som låg direkt på betongen (inte rutten men luktade f-n av fukten) med en rfr stålsyll som las på tjärpapp. Ovanpå stålsyllen las en vanlig träsyll. De stående reglarna kilades upp med ek-kilar. Sen byggplast, gips och en hög golvlist så slapp vi tapetsera om.
 
Okej så kan bli ganska kostsamt om man har otur.
 
Fick besiktningsprotokollet nu och ser att de har mätt fukten i syllen och den ligger på 10% och 17% är max gränsen så det är ju bra. Det trotts de hade en vatten läcka för 3år sedan.

Dock är jag iaf. orolig över detta finns det enklare åtgärder man kan ta iaf? Typ lägga singel 0.5m djupt runt grunden då det idag går gräs ända i mot plattan? Hjälper det eller är det bara en onödig åtgärd?
 
Det intressanta är vilken konstruktion det är.
Hos mina föräldrar var det ingen papp under syllen. Vilket givetvis är en dålig konstruktion men rätt vanlig på 70-talet därav delvis 70tals husens dåliga rykte.
Man måste bedöma varje hus för sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.