Hej!

Ni som har tagit bort kakel bakom diskbänken o valt glas istället....

Hur förarbetade ni den (slitna) väggen där ni har hackat ner kaklet? Bredspackel? Renoveringsgips? Masonit?

Om masonit/gips,lät ni skivornas underkant vara under bänkskåpets överkant?

Det känns som renoveringsgips 6mm + glas ca 3-4mm blir så tjockt ovanför diskbänken....

Vore intressant att höra hur ni löste det!

Tack på förhand!
 
Jag kommer att ha tapet bakom bänskivan med glas som skydd.

Innan satt det ett blått jättefult kakel som jag lät sitta kvar pga att det satt som järnet.

Jag sätter inte något framför (typ renoveringsgips) utan jag kompletterar med spånskiva med samma tjocklek på de ställen där kakel saknas.
Kaklet har jag mattat med en rondell och bredspacklat för att få det jämt.

Det är totalrenovering på gång så jag sätter skåpen utanför kaklet a.k.a. kaklet går ner nedanför och bakom skåpet.

Detta är ju lite enklare för mig i och med att jag sätter tapet, jag antar att du skall måla?

Om jag vore dig skulle jag skippa renoveringsgips och försöka pilla bort kaklet och sedan bredspackla för att vinna lite plats vilket aldrig är fel.

Skall du ha samma kök eller blir det nytt :cool:?



 
Jag har rivit kaklet, slipat ner och sedan spacklat och slipat igen. Efter detta målat och sedan tänker jag tapetsera och sätta klart glas.
 
Hej igen.

Tack för tipsen!
Jo, vi håller på att helrenovera så kaklet hade redan åkt av.
Det blev spackling o masonitskiva! Fixades idag och blev nöjd med resultatet.
Sen blir det nog tapet, men jag har inte riktigt bestämt färg o mönster än. Nåt vitt/svart tror jag.

 
Vi funderar på att sätta glasskiva vid spishällen. Vad kostar en härdad skiva per kvadrat? Är ni nöjda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.