Hej!

Denna fråga har varit uppe några gånger har jag sett men däremot har jag inte riktigt hittat svaret på mina frågor.

Jag har planer på att inreda en del av min källare för att ha som ett träningsrum. I bilagan nedan har jag en bild på hur utrymmet ser ut idag. Det är kala väggar och kalt golv. Källarens dränering är okänd, jag vet bara att halva huset dränerades om för 10-20 år sedan, men inte denna sidan. Vi ska isolera och dränera utifrån (isodrän) till våren. Vi köpte huset i våras och säljaren kunde svara på allt då det var ett dödsbo som såldes och barnen som sålde det inte visste vad fadern har gjort.

Min tanke på hur jag ska göra är att jag ska regla upp med plåtreglar och sedan sätta gipsskivor på dessa. På golvet har jag planer att lägga platonmatta, cellplast och därpå ett billigt klickgolv eller liknande. Jag är däremot inte intresserad av att bila ur golvet, så då får det hellre ta på takhöjden. Väggarna och golvet kommer jag till viss del skava av med vinkelslipen och slipskiva för att öppna porerna. Vi vet nämligen inte vilken typ av färg som använts och som man ser på bilden har den släppt i hörnet.

Jag funderar lite på platonmattan och hur den ska ligga. Ska jag först sätta ut plåtreglarna+skenor samt montera upp gipsskivor för att sedan lägga platonmattan med uppvik innanför dessa väggar (så att uppviket så att säga hamnar inne i det tänkta rummet), eller ska man lägga ut mattan först hela vägen ut mot den befintliga gjutna väggen, med tillhörande uppvik, och sedan ställa reglar och allt ovanpå mattan? På bilden syns det inte men det är ett ventilationsgaller precis bakom som kommer hamna i det tänkta rummet.

Dessutom undrar jag lite hur man ska göra vid dörröppningen. Stålreglarna känns lite svajiga om man säger så. Hur ska man göra för att förstärka dessa? Jag hade en tanke på att sätta in en träregel i befintlig stålregel vid karmen, men då man ska försöka undvika organiskt material undrar jag om detta ändå är rätt tänk?

För att dämpa ljudet, vad kan man sätta in då? Är det fel att sätta in cellplastskivor mellan stålreglarna? Om man sätter reglarna en liten bit från väggen så att det ändå kan bli en luftspalt, funkar cellplasten då?

Det var dessa frågor jag hade just nu, det kommer säkerligen flera ;)

Tack på förhand!
Stefan
 
  • 20121103_072607-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
> regla upp med plåtreglar och sedan sätta gipsskivor på dessa.
Svar: Det funkar utmärkt
> På golvet har jag planer att lägga platonmatta, cellplast och därpå ett billigt klickgolv eller liknande.
Svar: Jag la platon + tejpade skarvar, 3 mm "cellplast" som stegljudsskydd fr byggmax. Därpå ASK el EK parkett som är hårt och isolerande. Det blir skönare att gå på samt varmare än laminat då det inte leder värme bra. Extra isolering behövs inte.
> Jag är däremot inte intresserad av att bila ur golvet
Svar: Det skulle jag aldrig lägga energi på heller :)
>Jag funderar lite på platonmattan och hur den ska ligga. Ska jag först sätta ut plåtreglarna+skenor samt montera upp gipsskivor för att sedan lägga platonmattan med uppvik innanför dessa väggar (så att uppviket så att säga hamnar inne i det tänkta rummet), eller ska man lägga ut mattan först hela vägen ut mot den befintliga gjutna väggen, med tillhörande uppvik, och sedan ställa reglar och allt ovanpå mattan?
Svar: Jag har struntat i gips, kört med målad betong istället. Men om jag skulle sätta gips idag så skulle jag anv stålreglar, monterat skivorna så det blir någon cm luftspalt både mot betonggolvet och taket. Platon på golvet skulle jag lagt efter, med lite uppvik på gipsskivorna. Golvlisterna skulle jag skruvat mot gipset med platon uppviket mellan. Då kan luft flöda ner bakom platon/golvlist ner under gipskanten och upp bakom gipset och ut i överkant (el tvärsomhållet). Taklisten bör alltså monteras "luftigt" i ovankant pss som golvlist.

>Dessutom undrar jag lite hur man ska göra vid dörröppningen. Stålreglarna känns lite svajiga om man säger så. Hur ska man göra för att förstärka dessa? Jag hade en tanke på att sätta in en träregel i befintlig stålregel vid karmen, men då man ska försöka undvika organiskt material undrar jag om detta ändå är rätt tänk?
Svar: Mot innerväggar är det "helt" ofarligt att ha organiska mtrl. Det man ska se upp med är direkt montering mot betonggolv och ytterväggar. Lägg byggplast mellan betonginnervägg och träregel så är det lugnt.
> För att dämpa ljudet, vad kan man sätta in då? Är det fel att sätta in cellplastskivor mellan stålreglarna? Om man sätter reglarna en liten bit från väggen så att det ändå kan bli en luftspalt, funkar cellplasten då?
Svar: Cellplast är ju fuktokänsligt så det borde funka. Om det dämpar ljud vet jag inte dock.

Obs mina egna tyckanden som svar. När det gäller källare så är det många olika "tyckanden" :)
 
Redigerat:
Lägg örat mot en decimeter mineralull och knacka på andra sidan. Lägg örat mot en decimeter cellplast och knacka på andra sidan.

Jag tror inte att cellplast fungerar speciellt bra som ljuddämpare. I värsta fall har det motsatt effekt.
 
Hade det varit mitt hemmagym skulle jag ha nöjt mig med att måla väggar och golv med en silikatfärg som släpper igenom fukt, och sedan lagt ut en kraftig nålfiltsmatta eller grått balkonggräs på golvet. Dessa borde vara bra både för att dämpa stötar då man lägger ner vikter och för att släppa igenom uppstigande fukt. Samt några stora speglar på väggen och en obligatorisk gammal bodybuilderaffisch från tidigt 90-tal.
 
pelpet skrev:
Hade det varit mitt hemmagym skulle jag ha nöjt mig med att måla väggar och golv med en silikatfärg som släpper igenom fukt, och sedan lagt ut en kraftig nålfiltsmatta eller grått balkonggräs på golvet. Dessa borde vara bra både för att dämpa stötar då man lägger ner vikter och för att släppa igenom uppstigande fukt. Samt några stora speglar på väggen och en obligatorisk gammal bodybuilderaffisch från tidigt 90-tal.
Jag har just nu nålfiltsmatta på vårt oisolerade källargolv. Det fungerar finfint, och är busenkelt att lägga ut. Väggarna har jag målat med silikatfärg. Långsiktig ambition är att bila ur golvet, men väggarna kommer nog alltid att vara målade. Jag har svårt att se vitsen med gipsskivor på källarvägg. Om man vill ha slät yta kan man ju putsa eller spackla direkt.
 
Vargklo skrev:
Jag har just nu nålfiltsmatta på vårt oisolerade källargolv. Det fungerar finfint, och är busenkelt att lägga ut. Väggarna har jag målat med silikatfärg. Långsiktig ambition är att bila ur golvet, men väggarna kommer nog alltid att vara målade. Jag har svårt att se vitsen med gipsskivor på källarvägg. Om man vill ha slät yta kan man ju putsa eller spackla direkt.
Håller med Pelpet och Vargklo. Putsade och fräscht uppmålade väggar i kombination med nålfilt är en billig och faktiskt funktionell lösning som ändå även fungerar estetiskt.
 
Jag får tacka så mycket för svaren. Arbetet kommer påbörjas i helgen eller nästa helg beroende på vad det finns för tid.

/Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.