Är i slutfasen att skriva kontrakt (trehusleverantörer står mot varandra). Material och priser är precis fixerade så jag ska gå igenom det sista ikväll. Dock så har de alla lite olika tillvägagångssätt på byggprocessen, hur snabba de är och när de kan/vill starta, jag tänker på grundläggning och husresning framförallt och det finns både lösvirke och fabriksmonterad leverantör bland de tre.

Alla tre visar byggtid kring 16-20 veckor.
Har tre frågor kring tidsplaneringen:

A) NÄR GRUNDLÄGGNING BÄST?
Min far tycker att man ska börja på våren. När hade ni helst gjort grundläggning, och ser ni extra kostnader/risker med att spränga och gjuta i Januari/Februari. Vi ska även spränga för plattan först.
Vi skulle kunna spränga här i höst, hade ni valt att göra den nu, för att slippa i Jan-Feb?

B) NÄR STOMRESNING BÄST?
Hur mycket mer byggström går åt om man bygger i midvinter mot vårkanten? Är snödamm vid stomresning värre fukt-problem än vårregn? Andra problem med det ena eller andra och är det olika med lösvirke vs fabriksmonterat?

C) INFLYTTNING BÄST I MAJ/JUNI?
En säger stomresning början 1 Feb (grund och sprängning innan) och byggtid 20 veckor alltså inflytt slutet av Juni. Ni som byggt klart, är det väldigt fördelaktigt att bli klar innan semester? Hade ni hellre valt mildare vårbygge start 1 mars och inflytt mitten Juli?

Alla svar är behjälpliga!
 
byggtid på 16 veckor är för kort, plattan får max vara 85% fuktighet innan tätskikt kan läggas i badrum, tvättstuga. 85% uppnår man efter 3,5 månader efter att huset fått på taket och plattan börjat att torka om man gjutit med en betongtyp på k30. Jag hade rekomenderat 22-24 veckors byggtid, de extra veckorna kan betala sig i slutet om man ser på lång sikt. Lycka till med ert hus.
 
Det finns lösningar för det där med tätskikt. Man behandlar plattan Florosil i våtutrymmena och det kan göras redan vid ca 95%, sen är det bara att lägga tätskikt som vanligt.
 
Idag används självuttorkande betong om uttorkningstiden är kritisk.
 
Det pratas om byggfläktar, värme i plattan, och avfuktare. Mäter man fuktigheten sen också? Finns det riktvärden? Är det för betongen eller regelverket.
 
Vi körde med Götenehus. Spräng, träd och markarbete påbörjades i feb, gjutning platta mitten mars. Stomresning skedde i mitten april, så fort stommen var klar kopplade de på golvvärmen med ngn tillfällig apparat som såg ut som en gasoltub för att dra ur fukt. Tyvärr stannade bygget helt 6 veckor under sommaren och det är frustrerande och kostsamt. Inflytt 2v sedan ( okt 2012 ). Husleverantörernas "veckor" räknas från stomresning. Så glöm inte bort bygglov och mark samt ev industrisemester. totalt tog det oss 1 år och 4 mån från tomtinköp- bygglov-inflytt. Jobbig period med dubbla kostnader byggkreditiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.