Vi är nära att slå till på ett hus byggt 1979 med krypgrund. Det besiktades av en av oss hyrd besiktningsman från Anticimex igår och det enda han egentligen hade att anmärka på var att jorden runt huset sjunkit så pass mycket att man ser in på några ställen under betongmuren som vilar på plintar runt huset. Det är med andra ord inte speciellt mycket mur under jorden så att säga. Jag vet inte exakt varför konstruktionen ser ut som den gör, men jag förmodar att marken under (lera) inte gått att bygga direkt på och att man därför använt plintar. Även ett litet hål har grävts av ägarnas tidigare katt som går ner i grunden. Besiktningsmannen hittade inget att anmärka på vad gäller angrepp på bjälklaget, bara en ytterst liten ansamling pricker under en golvskiva som han påstår går att ta bort med lite klorin. Han sa att det räcker att gräva en bit ner och lägga dit rasskydd runt grunden och därefter fylla på med t.ex. grus. Det ligger plast på marken i grunden för att skydda mot markfukt och sand ovanpå den. Det lustiga är att grunden är helt oventilerad!!? Ingen förstår riktigt varför, och det verkar inte heller finnas några ventiler upp i huset (har inte kollat detta extremt noggrant dock, men mannen från Anticimex såg inga). Hur kan grunden vara så fräsch? Är det tack vare att marken sjunkit och släppt in (en gnutta) luft? En del vatten har läckt in p.g.a. öppningarna men verkar som sagt inte ha ställt till med några problem (än). Bör jag ta upp ventilationshål när jag fyllt på grus? En expert på Munters tyckte inte att jag skulle göra det då grunden klarat sig i 26 år utan problem. Alla reflektioner är välkomna, grunden förbryllar mig en smula... Jag antar dock att detta inte är något som bör påverka priset på huset eftersom inget egentligen är fel med bjälklag etc.
 
Har nu tagit reda på att det är ett hus från f.d. Elementhus AB i Mockfjärd, och modellen heter tydligen Utmaningen. Varför grunden är konstruerad som jag beskrivit ovan är det dock fortfarande ingen som kan förklara...

Edit:

Problemet löst, det fanns ventilation precis vid kanten av panelen, väl dolt... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.